Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

30 November 2012

Terbiar

Dalam hatiku sering berkata perpisahan jauh dengan anak-anak adalah satu kerugian bagi kita yang tak punya anak ramai sebab kita hilang ikatan kasih sayang secara bersemuka... tetapi mereka ada waktu sendiri untuk mencari ilmu. Agar anak-anak kita dapat mencapai cita-cita yg mereka dambakan.

Amat sedih jika keluarga terdekat tak pernah menyayangi apatah merindui bagai kita merindui anak nan jauh, malahan zaman kini sering sangat ibu ayah diabaikan malahan dicerca dibiari ketika mereka kian uzur & sakit. Lagilah hidup ini rasa tertekan bilamana orang yang seharusnya menyayangi kita sering membenci kita sebab keuzuran/sakit kronik pun kekurangan diri untuk melimpahkan kesenangan buat keluarga tercinta...

Kebendaan dunia sering membuat kita lupa akan kematian... ada harta pun lebih mementingkan orang luar yang tidak pasti akan menolong kita di akhirat sana. Kenapa mesti mahu buat dosa dengan pasangan awak, anak-anak & kalangan keluarga sendiri. Malahan sering orang tua menghembuskan nafas terakhir bukan di kelompok keluarga terdekat. Ketika sakit bukan anak yang menjaga tetapi menantu. Tak ada siapa mahu mengajar mengucap ketika terlantar nazak di hospital sendirian. Lagi teruk ada yang meletak ibu ayah di rumah orang tua bagai al-Quran lama sebab laki bini leka mengejar dunia.


Aziq Kini di UTM Skudai Siri 6



Apakah yang sering kita lakukan jika sendirian; tak dapat tidur. Jika anak bujang tentulah bermain SMS. Jika ada Galaxy Note pasti boleh berinternet. Yang paling penting berjalan jauh begini perlukan ada teman berbual.


2. Tadi Azim ada datang ke bilikku. Katanya ibunya mahu dia temankan. Selalunya begitulah Azim asyik jadi mangsa. Di rumah pun begitu jika ke mana-mana dia yang jadi penemanku yang setia. Afiz tidak lagi; sukat mahu pergi minum bersama ayahnya lagi; malahan nak menonton wayang pun amat payah bersama. Husna isterinya asyik menghalang. Biarpun kami duduk sebumbung; di rumah bukan tinggal sendirian. Aziq &; Anif memang amat sukar rapat dengan ayahnya; kecuali ada tujuan tertentu. Aku tahu dia tak selesa jika atidur sekamar dengan ayahnya; katil pun jenis katil kelamin; dengkur ayahnya pasti akan ganggu tidurnya. Lalu aku sarankan dia tudur bersama ibu &; adik-adiknya. Apatah lagi kamar di atas sana memang cukup tilam segala.


3. Akhirnya aku terlelap jua; sedar-sedar sudah Subuh. Bila aku congak aku cuma tidur-tidur ayam. Sedar pagi aku masih kabur bagaimana mahu menuju ke UTM Skudai. Tak sangka bandar Skudai memang amat asing. Cadangnya mahu membuat rondaan mencari arah ke UTM sebelum pendaftaran terpaksa aku batalkan. Sesat di awal aku sampai di Skudai sudah memenatkan. Bila aku tenguk kesesakan di Taman Nusa Bestari aku memang tak tergamak mempertaruhkan masa senggang yang pasti akan bercelaru.







4. Sementara menunggu Mila & anak-anak bersiap; aku sempat berbual dengan penyewa hotel bajet yang aku bermalam. Dari bualannya dia terpaksa menyewa tiga bilik. Jadi kosnya memang lebih mahal dariku. Anaknya ada lelaki & perempuan takkan nak tidur sekali. Kebetulan anak perempuannya sama mahu mendaftar di UTM tapi bukan kos yang sama. Aku sempat pekena Milo panas di restoran Mamak sebelah hotel. Nampak keluarga ini makan amat menyelerakan. Ayahnya seperti aku jua orang Perak; isterinya pun macam Mila orang Klang. Tapi dari bualanku mereka lama di Sabah; mungkin VVIP sebab dari gaya & kenderaan yang dipakai status keluarga ini kira orang berada.


5. Keluarga ini bergerak awal. Mila &; anak-anak nak sarapan di restoran Mamak yang sama. Setelah sarapan dan daftar keluar hotel aku menuju ke UTM Skudai. Tak sesat tapi jalan masuk ke UTM memang sesak amat. Telah tersedia kain rentang untuk pelajar baru jadi tak sukar mencari pusat pendaftaran. Jumpa kandang kuda tak jauh dari situ Fakulti Kejuruteraan tempat Aziq belajar nanti. Aziq jenis berdikari jadi aku sekadar duduk di khemah menunggu. Memerhati gelagat ibu bapa yang datang; semua muka sukar senyum denganku. Zaman kini manusia semakin kendiri. Bersikap aku adalah aku. Akukunya semakin pengap &; buat jiwa raga ego tak sudah. Jadi aku layan menungan sendiri di bawah pohon tua yang bisu &; kaku. Mila, Azim &; Anif entah apa sembangnya nun jauh duduk di celah manusia asing membiarkan ayahnya mengantuk.


6. Setelah daftar tiada agenda untuk keluarga; bagus juga sebab aku pun terpaksa awal ke STTJ Seremban untuk hantar Anif ke asramanya. Perjalanan dah tentu ambil masa sekitar lebih 5 jam; aku bukan jenis pemandu laju. paling tidak terpaksa berhenti sekali dua kut mengantuk. Jam 12:00 tengah hari paling sesuai untuk bergerak.


7. Aku lihat kemudahan kolej di UTM biasa; agak lama bangunannya. Aziq dapat tingkat bawah rakannya orang Perak. Nampak ayah &; ibu rakan Aziq seorang yang alim. Mereka cuma ada dua orang cahaya mata. Adik rakan Aziq perempuan masih menuntut di KL. Senyap tak banyak bercakap. Ada beberapa barangan seperti kunci kabinet yang Aziq lupa sediakan, koperasi UTM tutup maka kami terpaksa ke bandar Skudai untuk makan tengah hari & membeli beberapa barangan keperluan Aziq. Aku ingat nak makan di hentian rehat sahaja maka kami belikan Aziq McD secara pandu lalu. Tetapi bilamana aku ke Aconsave di Skudai ada gerai yang nampak santai. Kami buat keputusan makan bersama Aziq sebagai jamuan perpisahan yang tentunya agak panjang. Tak pasti bila Aziq boleh balik ke Jenaris.


8. Perjalanan ke Seremban lancar; aku pun rasa segar sahaja mungkin doa dari Aziq keluarga &; rakan-rakan. Aku hanya berhenti sekali untuk solat. Cuma semasa mahu masuk ke Seremban jalan sesak sebab dah sekitar jam 5:00 petang lebih. Biasalah jika hari minggu memang sekitar Senawang sentiasa sesak. Ngam-ngam kami sampai di STTJ dalam masa yang ditetapkan. Tak boleh lebih dari jam 6:00 petang. Terima kasih Allah Azza Wa Jalla yang memudahkan perjalanan kami.


Nampaknya rumahku bertambah sepi. Tiada Aziq tiada Anif tentunya suasana rumah semakin lengang. Bila Mila, Afiz &; Husna bekerja tinggallah aku & Azim berdua. Beginilah hidup berkeluarga. Andainya aku pulang ke kampung halaman menjaga harta pusaka ayahku Md Sesh; aku tak pasti begaimana Azim sendirian di rumah. nak naik bas kena awal menunggu jika menunggang basikal tentunya amat bahaya; Jenaris semakin sesak dengan kenderaan lagipun nak bawa beg sekolah dengan basikal bukannya perkara mudah.


Titik.

28 November 2012

Karya iDAN

2012 hampir ke penghujungnya. esok akan berakhir bulan November dan masuk bulan terakhir. 26 Januari akan bertambahlah usiaku makin dekat ke ambang Warga Emas.

2. Tahun 2012 ini nampaknya telah menghasilkan satu perkembangan yang baik sebab impian aku sejak kecil mahu menjadi Penyair nampaknya kian memutik. Ada sekitar 30 buah puisiku terbit di media tempatan. Biarpun cuma satu di Mingguan Malaysia; akhbar arus perdana tapi akhbar tabloid yang terbit cuma seminggu atau dua minggu sekali banyak memberikan aku ihsan ruang untuk berkarya.

3. Terima kasih kepada Dewan Sastera, Mingguan Warta Perdana, Media Terkini, Harian Metro, Harakah & Suara Keadilan di atas penilaian yang ikhlas serta sudi menerbitkan karya saya. Saya berharap akhbar & majalah lain yang sering saya menghantar karya tetapi tidak pernah/sesuai diterbitkan agar nanti ada ruang buat saya bersuara melalui penulisan.

4. Sebenarnya jika ada umur yang panjang aku memang punyai impian mahu meninggalkan 1001 karya terutama berbentuk puisi buat peninggalan untuk anak-anak serta mereka yang meminati dunia sastera. Rasanya jika dikumpulkan tulisan di dalam blog impian ini memang telah pun 50% terlaksana. Cuma jika boleh aku mahu hasil seni atau puisi yang bernilai dapat menjadi renungan bersama.

5. Selagi ada ilham & aku tidak nyayuk memang aku akan terus giat menulis. Agar nanti ada sesuatu yang boleh dinilai sebagai hasil seni sastera nan murni buat wadah mereka yang meminati sastera.






27 November 2012

MMms 29 : Sakit Kronik semakin menggiler.

Jika dulu aku sering ditahan di wad kecemasa Hospital Kajang & Hospital Serdang. Di Kajang masalah buah pinggang setiap kali buang air kecil berdarah; pun dikesan adalah berpunca Batu Karang. Buah pinggang membengkak tetapi NASIB seorang pekerja buruh seperti aku yang hanya layak dilayan sebagai Kelas Dua di hospital kerajaan memaksa aku didera selama lebih setahun setengah. Sambil makan ubat yang dibekalkan aku mencari herba sebagai penawar untuk memecahkan baru karang. Mengembalikan kekuatan buah pinggang yanag berperanan menapis segala. Akhirnya dengan kuasa Tuhan aku temui herba penawar yang menyembuhkan sakitku.

2. Ketika itu setelah setahun setengah lebih menderita. Sebermula dengan Mila tinggalkan aku; duduk berasing di Pulau Carey. Masih ingat ketika dini hari; sakit buah pinggangku ini menyerang selalunya sekitar jam 2:00 pagi. Aku terpaksa naik kapcai atau kereta perangku merentas jirat cina sorang diri; terpaksa disuntik ubat tahan saki dipunggung. Pernah pembantu perubatan suntik di bahu ish tak pulih berjam-jam. Aku terpasa reda & terbaring di wad kecemasan dengan pasakit kronik yang lain; dengan orang nazak; atau yang telah tiada nyawa. Mesin radas pembaca tekananan darah menjerit; dit dit diiiit melalak terkadang tetiba menyepi.

4. Sering sampai cerah hari barulah aku dibenarkan pulang & berkejar ke ofis mencari rezeki. Namun berbeda dengan rakanku yang pensyarah dilayan sebagai Kelas Satu; alahai tak sampai dua minggu terus di bedah dengan cara cahaya laser; terus baik & bergumbira. Orang kecik sepertiku cukup terdera. Sakit satu hal; mental untuk menahan sakit kronik sendirian satu hal.


ini pokok@bunga herba yang membantu aku pulih segera.

5. Setelah lebih dari setahun setengah berulang-alik hospital pakar bedah barulah aku dapat giliran berbaris dengan dengan perempuan mengandung untuk scan perut bunting gajahku. Penat pakar sakit puan mencari punca. Nah katanya buah pinggang aku dah okey; tak bengkak. Cantik lemun. Padahal setahun setengah aku terdera separuh mati. Cer cubalah sakit macam aku dan orang lain yang pernah diserang buah pinggangnya. Duduk tak kena, baring amat sakit; bernafas separuh cuma, berjalan lagilah peritnya. Manalah tak okeynya aku... ketika discan baru saja aku perasan; buah pinggangku kembali normal sebab aku telah jumpa herba penawarnya. Batu karang tu telah pecah menjadi pasir & tak ganggu lagi pundi buang air kecilku.

6. Ubat bak manik dan cecair doktor nampaknya tak berkesan; sebab lebih setahun aku makan. Sifar kesannya. Sakit terus berulang. Herba ini murah amat kubeli baru aku amalkan tak sampai sebulan; sekitar seminggu dua aku makan semuanya menjadi okey. Itulah rahmat dari Tuhan jika kita terus berusaha. Itu cuma sekelumit deita sakit kronikku; bagaimana pula kata pakar jantung jantung di Klinik Kardio Serdang. Dokor pakar yang merawatku di PKupm. Ubat 7 (tujuh) jenis yang aku perpaksa telan setiap hari sudah menjadi jajan kacang yang perlu aku suka tak suka.


- bersambung

Sifar Pengaruh ii



 WARKAH buat TEMAN Sastera.
 Ada ketika bila telah bertahun-tahun karya sy tak lekat di BH terasa apakah salah sy. Apakah ada kalangan editor ini mahu membunuh tunas sastera di jiwa sy. Apakah hak kita sebagai insan seni yang ingin bersuara di wadah yang lebih bebas TERBUKA. Di mana sy dapat mengadu eh.

Sebab itu sy amat hormati Dewan Sastera tidak pernah ada kekangan. Asalkan karya itu sesuai. Pasti terbit. Sy cuba mencari nilai yang tidak berbaur politik ketika menghantar karya di BH; tak tahu bagaimana mahu mencerna puisi di sana. Asyik dibakulsampahkan karya sy.

Editor BH yang lalu amat prihatin dengan karya sy; kenapa editor yang kini tidak. Bila sy amati karya yang terbit asyik penulis nan sama. Helmi amat beruntung jika antara penulis pilihan di BH kini. Bayangkan sejak sy berpencen telah lebih tiga tahun mahu telah cecah empat tahun lebih; tak pernah sy tidak menghantar karya di BH setiap bulan. Harapan sy jangan sy MATI celik jika tiada puisi sy terbit di BH hingga ke titik akhir hayat sy. Sy sempat berkarya pun cuma beberapa tahun sahaja sebab sakit kronik ini. Bayangkan terkadang tiap minggu sy menghantar karya ke BH. Bila belik BH/dulu Berita Minggu di pagi Ahad. Hampa terus hampa.

Rasanya karya puisi/sajak rakan baik sy Ustaz Adid pun sama telah bertahun tidak terbit di BH. Apa salah penyair sebaik Ustaz Adid ini. Itu memang hak editor kita tak boleh memaksa tapi penulis picisan seperti sy memang terkilan. Kenapa MAHU dibunuh suara penyair ini. Sy lagi rindu mana karya Sasterawan Negara di BH; apakah setelah dinobatkan jadi sasterawan tersohor karya mereka juga senasib dengan penulis picisan seperti sy. HANCUR.

Malahan sy pernah terbaca editor tu kata (seolah-olah berbangga) dalam artikelnya dia menolak penulis yang ada PhD dalam sastera sebab puisinya kabur TIDAK mudah. Bila sy semak puisi yang terbit banyak juga yang kabur bukan mudah. Suruh anak sy baca mereka pun tak faham. Puisi apa iyer?. Mudah itu budak tadika pun faham; seperti ayat Itik sedang berenang; pasti minda anak kita akan nampak itik berenang bukan terbang; apakah puisi di BH mahu begitu.

Tak mahu Helmi terpengaruh dengan keluhan sy agar Helmi terus menulis; mana tahu Helmi atau waris Helmi satu ketika nanti ditakdirkan menjadi editor sastera tanah air; pesan jangan tiru sikap editor sebegini. Dunia sastera Melayu pasti akan hancur. Editor ini berhutang masa tenaga & daya kreatif terhadap penyair seantero dunia sastera Melayu. Memang bergegar minda sy memikirkan masalah ini. Ish.
iDAN
http://idanradzi.blogspot.com/
 
TAKRIF
sy = saya
Ish = keluhan resah org hindi
eh = bahasa pasar ICT


21 November 2012

WARKAH UNTUK HELMI


Suara Keadilan (SK) Keluaran 14 November sy ada baca puisi sahabat baik sy Ustaz Adid...

Masa tak menyebelahi kita; semalam sy berkejar ke kedai yang simpan akhbar lama; katanya baru sejam tadi pihak pengedar SK ambil akhbar mereka tu: yg sempat sy tenguk cuma 14 November; mungkin tarikh sebelum itu ada puisi Helmi; tak pasti.

Nak jadi malang kapcai sy sangkut sebelah kedai akhbar tu; gara-gara ke Kajang tunggangi ia; kapcai sy tu mmg lama tersadai tak dibawa jalan jauh. Sedari rumah mmg susah hidupkan enjinnya teringatkan Helmi minta tengukkan karya; hatta beranikan jua perah kapcai tu. Tak ada pilihan bengkel konon nak tolong kaum india punya bengkel sebelahnya ada bengkel cina tanya lam pencucuh/plug Yamaha SS pun dia tak ada. Mana larat nak tolak moto tengah hari panas terik eh.

Dah tukar plug baru beli kat bengkel india; agak jauh menapak masih tak boleh hidup enjinnya; jauh juga kena tolak moto ke kedai india tu. Ada kedai cina yg bagus jujur di Sungai Chua jauh dari situ. Alahai duit org pesara mana ada banyaknya; ada sekitar RM50 sahaja dalam poket. Di bank pun sy dah korek abis; takkan nak korek ASB. India tu minta RM120; tenguk cara dia kerja dah tahu; TERKENA sy. Belum apa hal dah terburai semua kapcai antik sy.

Di Jenaris sy ramai kena pomen moto. Pergi Kajang sekitar jam 1:00 tengah hari duit tak cukup terpaksa tunggu Afiz balik sekitar jam 6:00 petang; bayangkan tunggu bas ke Jenaris sekitar 2 jam lebih menunggu (agaknya ada sekitar 10 tahun lebih tak pernah naik bas awam); giler betul jadual bas ke Jenaris. Pening loya tak tahan asap kenderaan tepi jalan tu. Gelisah amat menunggu bas. Sudahlah tak bawa topi rambut sy mak aii panjang tak terurus tambah pening kepala; pasti orang tenguk mengumpat orang tua sasau mana ni sesat di Kajang.

Sekitar jam 5:00 petang baru sampai Jenaris. Bila tanya kawan yang memang lama buka bengkel moto; (Sekarang pomen di Raja Bengkel Kereta sebelah rumah) katanya koil untuk api dari sebelah CDI tu cuma RM50 termasuk upah. Bila bawa Aziq tolong bayarkan. Emm india ni kasi kos: RM150; maknanya sekitar RM100 dia kenakan sy. TERSEMBELIH.

Balik rumah pergi kedai mamak terhibur hati top-top puisi sy terbit lagi di Suara Keadilan; tapi susunan ayatnya TERPAKSA pihak editor ubah sebab ruang puisi amat kecil. Harap-harap pembaca faham apa yang sy tulis. Terima kasih Suara Keadilan yang intim dengan sy & kena waktunya menghiburkan hati sy yang mmg tengah GUSAR.

India tu siap berpesan agar sy datang lagi ke bengkelnya: emm sanggupkah?.

Malam tidur nyenyak dah penat amat.
 
Dari dinding FB
 
sy  = saya

19 November 2012

Latar Belakang Sejarah Konflik Palestina-Israel di Jalur Gaza

Posted by xentala on January 19, 2009

Sejarah Membuktikan !!!

konflik-di-jalur-gaza
Wewww sampe tulisan yang gw ambil dari chidua.wordpress.com ini gw posting Israel gx berhenti nyerang Palestina.. Udah hampir 2 minggu Israel menggila di jalur gazza…

Konflik Palestina – Israel menurut sejarah sudah 31 tahun ketika pada tahun 1967 Israel menyerang Mesir, Yordania dan Syria dan berhasil merebut Sinai dan Jalur Gaza (Mesir), dataran tinggi Golan (Syria), Tepi Barat dan Yerussalem (Yordania). Sampai sekarang perdamaian sepertinya jauh dari harapan. Ditambah lagi terjadi ketidaksepakatan tentang masa depan Palestina dan hubungannya dengan Israel di antara faksi-faksi di Palestina sendiri. 

Tulisan ini dimaksudkan sebagai pengingat sekaligus upaya membuka pemahaman kita mengenai latar belakang sejarah sebab terjadinya konflik ini.
*2000 SM – 1500 SM*
 
Istri Nabi Ibrahim A.s., Siti Hajar mempunyai anak Nabi Ismail A.s. (bapaknya bangsa Arab) dan Siti Sarah mempunyai anak Nabi Ishak A.s. yang kemudian mempunyai anak Nabi Ya’qub A.s. alias Israel (Israil, Qur’an). Anak keturunannya disebut Bani Israel sebanyak 7 orang 12 orang ##. Salah satunya bernama Nabi Yusuf A.s. yang ketika kecil dibuang oleh saudara-saudaranya yang dengki kepadanya. Nasibnya yang baik membawanya ke tanah Mesir dan kemudian dia menjadi bendahara kerajaan Mesir. Ketika masa paceklik, Nabi Ya’qub A.s. beserta saudara-saudara Yusuf bermigrasi ke Mesir. Populasi anak keturunan Israel (Nabi Ya’qub A.s.) membesar.

*1550 SM – 1200 SM*
Politik di Mesir berubah. Bangsa Israel dianggap sebagai masalah bagi Negara Mesir. Banyak dari bangsa Israel yang lebih pintar dari orang asli Mesir dan menguasai perekonomian. Oleh pemerintah Firaun bangsa Israel diturunkan statusnya menjadi budak.

*1200 SM – 1100 SM*
Nabi Musa A.s. memimpin bangsa Israel meninggalkan Mesir, mengembara di gurun Sinai menuju tanah yang dijanjikan, asalkan mereka taat kepada Allah Swt – dikenal dengan cerita Nabi Musa A.s. membelah laut ketika bersama dengan bangsa Israel dikejar-kejar oleh tentara Mesir menyeberangi Laut Merah.
Namun saat mereka diperintah untuk memasuki tanah Filistin (Palestina), mereka membandel dan berkata:
“Hai, Musa, kami sekali-kali tidak akan memasukinya selama-lamanya, selagi ada orang yang gagah perkasa di dalamnya, karena itu pergilah kamu bersama Rabbmu (Tuhanmu), dan berperanglah kamu berdua, sesungguhnya kami hanya duduk menanti di sini saja.”
-(QS 5:24)-
Akibatnya mereka dikutuk oleh Allah Swt dan hanya berputar-putar saja di sekitar Palestina. Belakangan agama yang dibawa Nabi Musa A.s. disebut Yahudi – menurut salah satu marga dari bangsa Israel yang paling banyak keturunannya, yakni Yehuda, dan akhirnya bangsa Israil – tanpa memandang warga negara atau tanah airnya – disebut juga orang-orang Yahudi.

## Sulit mengetahui asal-usul penyebutan nama Yahudi, apalagi dinisbatkan kepada Yehuda. Di dalam Perjanjian Lama, kata “Yahudi” baru mulai ditemukan pada kitab Ezra. Sedangkan pada kitab-kitab sebelumnya hanya disebut anak-anak Israel atau Bani Israel. Di dalam Alquran atau Hadits sendiri anak keturunan Nabi Ya’qub disebut Bani Israil, sedangkan penyebutan “Yahudi” lebih sering bermakna golongan yangdimurkai Allah, dien (atau jalan hidup seperti Nasrani, Sabiin, Majusi dan Islam)

*1000 SM – 922 SM*
Nabi Daud A.s. (anak Nabi Musa A.s.) mengalahkan Goliath (Jalut, Qur’an) dari Filistin. Palestina berhasil direbut. Daud kemudian menjadi raja menggantikan Raja Thalut. Wilayah kerajaannya membentang dari tepi sungai Nil hingga sungai Efrat di Iraq. Sekarang ini Yahudi tetap memimpikan kembali kebesaran Israel Raya seperti yang dipimpin raja Daud. Bendera Israel adalah dua garis biru (sungai Nil dan Eufrat) dan Bintang Daud. Kepemimpinan Daud A.s. diteruskan oleh anaknya, Nabi Sulaiman A.s.

*922 SM – 800 SM*
Sepeninggal Sulaiman A.s., Israel dilanda perang saudara yang berlarut-larut, hingga akhirnya kerajaan itu terbelah menjadi dua, yakni bagian Utara bernama Israel beribukota Samaria dan Selatan bernama Yehuda beribukota Yerusalem.

*800 SM – 600 SM*
Karena kerajaan Israel sudah terlalu durhaka kepada Allah Swt maka kerajaan tersebut dihancurkan oleh Allah Swt melalui penyerangan kerajaan Asyiria.
“Sesungguhnya Kami telah mengambil kembali perjanjian dari Bani Israil, dan telah Kami utus kepada mereka rasul-rasul. Tetapi setiap datang seorang rasul kepada mereka dengan membawa apa yang tidak diingini hawa nafsu mereka, maka sebagian rasul-rasul itu mereka dustakan atau mereka bunuh.”
-(QS 5:70)-
Hal ini juga bisa dibaca di Injil (Bible) pada Kitab Raja-raja ke-1 14:15 dan Kitab Raja-raja ke-2 17:18.

*600 SM – 500 SM*
Kerajaan Yehuda dihancurkan lewat tangan Nebukadnezar dari Babylonia . Dalam Injil Kitab Raja-raja ke-2 23:27 dinyatakan bahwa mereka tidak mempunyai hak lagi atas Yerusalem. Mereka diusir dari Yerusalem dan dipenjara di Babylonia .

*500 SM – 400 SM*
Cyrus Persia meruntuhkan Babylonia dan mengijinkan bangsa Israel kembali ke Yerusalem.

*330 SM – 322 SM*
Israel diduduki Alexander Agung dari Macedonia (Yunani). Ia melakukan hellenisasi terhadap bangsa-bangsa taklukannya. Bahasa Yunani menjadi bahasa resmi Israel. Penulisan Injil dalam bahasa Yunani bukan karena bahasa resmi Israel yang pada saat itu dijajah oleh Romawi. Melainkan penulis dan penyebar Injil, Paulus, memang orang romawi yang berbahasa yunani.

*300 SM – 190 SM*
Yunani dikalahkan Romawi. Maka Palestina pun dikuasai imperium Romawi.

*1 – 100 M*
Nabi Isa A.s. lahir. Nantinya akan ada penghembusan isu bahwa Nabi Isa merupakan pemimpin gerakan melawan penguasa Romawi. Riil-nya Nabi Isa tidak membangun gerakan melawan penguasa Romawi, justru isu tersebut dihembuskan oleh para Rabbi Yahudi yang tidak suka ajaran puritan (kembali ke Taurat asli) yang dibawa oleh Nabi Isa. Pilatus sendiri menyalib Nabi Isa atas desakan para Imam yang cemburu kepada Nabi Isa. Mengapa? karena Pilatus tidak beragama Yahudi sehingga hukuman untuk orang Yahudi haruslah ditentukan oleh orang Yahudi sendiri.

*100 – 300 *
Pemberontakan berulang. Akibatnya Palestina dihancurkan dan dijadikan area bebas Yahudi. Mereka dideportasi keluar Palestina dan terdiaspora ke segala penjuru imperium Romawi. Namun demikian tetap ada sejumlah kecil pemeluk Yahudi yang tetap bertahan di Palestina. Dengan masuknya Islam kemudian, serta dipakainya bahasa Arab di dalam kehidupan sehari-hari, mereka lambat laun terarabisasi atau bahkan masuk Islam.

*313 *
Pusat kerajaan Romawi dipindah ke Konstantinopel dan agama Kristen dijadikan agama negara.

*500 – 600*
Nabi Muhammad Saw lahir di tahun 571 M. Bangsa Yahudi merembes ke semenanjung Arabia (di antaranya di
Khaibar dan sekitar Madinah), kemudian berimigrasi dalam jumlah besar ke daerah tersebut ketika terjadi perang antara Romawi dengan Persia .

*621*
Nabi Muhammad Saw melakukan perjalanan ruhani Isra’ dari masjidil Haram di Makkah ke masjidil Aqsa di Palestina dilanjutkan perjalana Mi’raj ke Sidrathul Muntaha (langit lapis ke-7). Rasulullah menetapkan Yerusalem sebagai kota suci ke-3 ummat Islam, dimana sholat di masjidil Aqsa dinilai 500 kali dibanding sholat di masjid lain selain masjidil Haram di Makkah dan masjid Nabawi di Madinah. Masjidil Aqsa juga menjadi kiblat umat Islam sebelum dipindah arahnya ke Ka’bah di masjidil Haram, Makkah.

*622*
Hijrah Nabi Muhammad Saw ke Madinah dan pendirian negara Islam – yang selanjutnya disebut khilafah. Nabi mengadakan perjanjian dengan bangsa Yahudi yang menjadi penduduk Madinah dan sekitarnya, yang dikenal dengan “Piagam Madinah”.

*626*
Pengkhianatan Yahudi dalam perang Ahzab (perang parit) dan berarti melanggar Perjanjian Madinah. Sesuai dengan aturan di dalam kitab Taurat mereka sendiri, mereka harus menerima hukuman dibunuh atau diusir.

*638*
Di bawah pemerintahan Khalifah Umar Ibnu Khattab ra. Seluruh Palestina dimerdekakan dari penjajah Romawi. Seterusnya seluruh penduduk Palestina, Muslim maupun Non Muslim, hidup aman di bawah pemerintahan khilafah. Kebebasan beragama dijamin sepenuhnya.

*700 – 1000*
Wilayah Islam meluas dari Asia Tengah, Afrika hingga Spanyol. Di dalamnya, bangsa Yahudi mendapat peluang ekonomi dan intelektual yang sama. Ada beberapa ilmuwan terkenal di dunia Islam yang sesungguhnya adalah orang Yahudi.

*1076*
Yerusalem dikepung oleh tentara salib dari Eropa. Karena pengkhianatan kaum munafik (sekte Drusiah yang mengaku Islam tetapi ajarannya sesat), pada tahun 1099 M tentara salib berhasil menguasai Yerusalem dan mengangkat seorang raja Kristen. Penjajahan ini berlangsung hingga 1187 M sampai Salahuddin Al-Ayyubi membebaskannya dan setelah itu ummat Islam yang terlena sufisme yang sesat bisa dibangkitkan kembali.

*1453*
Setelah melalui proses reunifikasi dan revitalisasi wilayah-wilayah khilafah yang tercerai berai setelah hancurnya Baghdad oleh tentara Mongol (1258 M),khilafah Utsmaniah di bawah Muhammad Fatih menaklukan Konstatinopel, dan mewujudkan nubuwwah Rasulullah.

*1492*
Andalusia sepenuhnya jatuh ke tangan Kristen Spanyol (reconquista) . Karena cemas suatu saat umat Islam bisa bangkit lagi, maka terjadi pembunuhan, pengusiran dan pengkristenan massal. Hal ini tidak cuma diarahkan pada Muslim namun juga pada Yahudi. Mereka lari ke wilayah khilafah Utsmaniyah, diantaranya ke Bosnia. Pada 1992 Raja Juan Carlos dari Spanyol secara resmi meminta maaf kepada pemerintah Israel atas holocaust (pemusnahan etnis) 500 tahun sebelumnya. (Tapi tidak permintaan maaf kepada umat Islam).

*1500 – 1700*
Kebangkitan pemikiran di Eropa, munculnya sekularisme (pemisahan agama/ gereja dengan negara), nasionalisme dan kapitalisme. Mulainya kemajuan teknologi moderen di Eropa. Abad penjelajahan samudera dimulai. Mereka mencari jalur perdagangan alternatif ke India dan Cina, tanpa melalui daerah-daerah Islam. Tapi akhirnya mereka didorong oleh semangat kolonialisme dan imperialisme, yakni Gold, Glory dan Gospel. Gold berarti mencari kekayaan di tanah jajahan, Glory artinya mencari kemasyuran di atas bangsa lain dan Gospel (Injil) artinya menyebarkan agama Kristen ke penjuru dunia.

*1529*
Tentara khilafah berusaha menghentikan arus kolonialisme/ imperialisme serta membalas reconquista langsung ke jantung Eropa dengan mengepung Wina, namun gagal. Tahun 1683 M kepungan diulang, dan gagal lagi. Kegagalan ini terutama karena tentara Islam terlalu yakin pada jumlah dan perlengkapannya.
“… yaitu ketika kamu menjadi congkak karena banyaknya jumlahmu, maka jumlahyang banyak itu tidak memberi manfaat kepadamu sedikitpun, dan bumi yang luas itu terasa sempit olehmu, kemudian kamu lari ke belakang dan bercerai-berai.”
-(QS 9:25)-.

*1798*
Napoleon berpendapat bahwa bangsa Yahudi bisa diperalat bagi tujuan-tujuan Perancis di Timur Tengah. Wilayah itu secara resmi masih di bawah Khilafah.

*1831*
Untuk mendukung strategi “devide et impera” Perancis mendukung gerakan nasionalisme Arab, yakni Muhammad Ali di Mesir dan Pasya Basyir di Libanon. Khilafah mulai lemah dirongrong oleh semangat nasionalisme yang menular begitu cepat di tanah Arab.

*1835*
Sekelompok Yahudi membeli tanah di Palestina, dan lalu mendirikan sekolah Yahudi pertama di sana . Sponsornya adalah milyuder Yahudi di Inggris, Sir Moshe Monteveury, anggota Free Masonry. Ini adalah pertama kalinya sekolah berkurikulum asing di wilayah Khilafah.

*1838*
Inggris membuka konsulat di Yerusalem yang merupakan perwakilan Eropa pertama di Palestina.

*1849*
Kampanye mendorong imigrasi orang Yahudi ke Palestina. Pada masa itu jumlah Yahudi di Palestina baru sekitar 12.000 orang. Pada tahun 1948 jumlahnya menjadi 716.700 dan pada tahun 1964 sudah hampir 3 juta orang.

*1882*
Imigrasi besar-besaran orang Yahudi ke Palestina yang berselubung agama, simpati dan kemanusiaan bagi penderitaan Yahudi di Eropa saat itu.

*1891*
Para penduduk Palestina mengirim petisi ke Khalifah, menuntut dilarangnya imigrasi besar-besaran ras Yahudi ke Palestina. Sayang saat itu khilafah sudah “sakit-sakitan” (dijuluki “the sick man at Bosporus ). Dekadensi pemikiran meluas, walau Sultan Abdul Hamid sempat membuat terobosan dengan memodernisir infrastruktur, termasuk memasang jalur kereta api dari Damaskus ke Madinah via Palestina! Sayang, sebelum selesai, Sultan Abdul Hamid dipecat oleh Syaikhul Islam (Hakim Agung) yang telah dipegaruhi oleh Inggris. Perang Dunia I meletus, dan jalur kereta tersebut dihancurkan.

*1897*
Theodore Herzl menggelar kongres Zionis sedunia di Basel Swiss. Peserta kongres I Zionis mengeluarkan resolusi, bahwa umat Yahudi tidaklah sekedar umat beragama, namun adalah bangsa dengan tekad bulat untuk hidup secara berbangsa dan bernegara. Dalam resolusi itu, kaum zionis menuntut tanah air bagi umat Yahudi – walaupun secara rahasia – pada “tanah yang bersejarah bagi mereka”. Sebelumnya Inggris hampir menjanjikan tanah protektorat Uganda atau di Amerika Latin ! Di kongres itu, Herzl menyebut, Zionisme adalah jawaban bagi “diskriminasi dan penindasan” atas umat Yahudi yang telah berlangsung ratusan tahun. Pergerakan ini mengenang kembali bahwa nasib umat Yahudi hanya bisa diselesaikan di tangan umat Yahudi sendiri. Di depan kongres, Herzl berkata, “Dalam 50 tahun akan ada negara Yahudi !” Apa yang direncanakan Herzl menjadi kenyataan pada tahun 1948.

*1916*
Perjanjian rahasia Sykes – Picot oleh sekutu (Inggris, Perancis, Rusia) dibuat saat meletusnya Perang Dunia (PD) I, untuk mencengkeram wilayah-wilayah Arab dan Khalifah Utsmaniyah dan membagi-bagi di antara mereka. PD I berakhir dengan kemenangan sekutu, Inggris mendapat control atas Palestina. Di PD I ini, Yahudi Jerman berkomplot dengan Sekutu untuk tujuan mereka sendiri (memiliki pengaruh atau kekuasaan yang lebih besar).

*1917*
Menlu Inggris keturunan Yahudi, Arthur James Balfour, dalam deklarasi Balfour memberitahu pemimpin Zionis Inggris, Lord Rothschild, bahwa Inggris akan memperkokoh pemukiman Yahudi di Palestina dalam membantu pembentukan tanah air Yahudi. Lima tahun kemudian Liga Bangsa-bangsa (cikal bakal PBB) memberi mandat kepada Inggris untuk menguasai Palestina.

*1938*
Nazi Jerman menganggap bahwa pengkhianatan Yahudi Jerman adalah biang keladi kekalahan mereka pada PD I yang telah menghancurkan ekonomi Jerman. Maka mereka perlu “penyelesaian terakhir” (endivsung). Ratusan ribu keturunan Yahudi dikirim ke kamp konsentrasi atau lari ke luar negeri (terutama ke AS). Sebenarnya ada etnis lain serta kaum intelektual yang berbeda politik dengan Nazi yang bernasib sama, namun setelah PD II Yahudi lebih berhasil menjual ceritanya karena menguasai banyak surat kabar atau kantor-kantor berita di dunia.

*1944*
Partai buruh Inggris yang sedang berkuasa secara terbuka memaparkan politik “membiarkan orang-orang Yahudi terus masuk ke Palestina, jika mereka ingin jadi mayoritas. Masuknya mereka akan mendorong keluarnya pribumi Arab dari sana .” Kondisi Palestina pun memanas.

*1947*
PBB merekomendasikan pemecahan Palestina menjadi dua negara: Arab dan Israel .

*1948, 14 Mei*.
Sehari sebelum habisnya perwalian Inggris di Palestina, para pemukim Yahudi memproklamirkan kemerdekaan negara Israel . Mereka melakukan agresi bersenjata terhadap rakyat Palestina yang masih lemah,
hingga jutaan dari mereka terpaksa mengungsi ke Libanon, Yordania , Syria , Mesir dan lain-lain. Palestina Refugees menjadi tema dunia. Namun mereka menolak eksistensi Palestina dan menganggap mereka telah memajukan areal yang semula kosong dan terbelakang. Timbullah perang antara Israel dan negara-negara Arab tetangganya. Namun karena para pemimpin Arab sebenarnya ada di bawah pengaruh Inggris – lihat Imperialisme Perancis dan Inggris di tanah Arab sejak tahun 1798 – maka Israel mudah merebut daerah Arab Palestina yang telah ditetapkan PBB.

*1948, 2 Desember*
Protes keras Liga Arab atas tindakan AS dan sekutunya berupa dorongan dan fasilitas yang mereka berikan bagi imigrasi zionis ke Palestina. Pada waktu itu, Ikhwanul Muslimin (IM) di bawah Hasan Al-Banna mengirim 10.000 mujahidin untuk berjihad melawan Israel . Usaha ini kandas bukan karena mereka dikalahkan Israel, namun karena Raja Farouk yang korup dari Mesir takut bahwa di dalam negeri IM bisa melakukan kudeta, akibatnya tokoh-tokoh IM dipenjara atau dihukum mati.

*1956, 29 Oktober*
Israel dibantu Inggris dan Perancis menyerang Sinai untuk menguasai terusan Suez . Pada kurun waktu ini, militer di Yordania menawarkan baiat ke Hizbut Tahri (salah satu harakah Islam) untuk mendirikan kembali Khilafah. Namun Hizbut Tahrir menolak, karena melihat rakyat belum siap.

*1964*
Para pemimpin Arab membentuk PLO (Palestine Liberation Organization) . Dengan ini secara resmi, nasib Palestina diserahkan ke pundak bangsa Arab-Palestina sendiri, dan tidak lagi urusan umat Islam. Masalah Palestina direduksi menjadi persoalan nasional bangsa Palestina.

*1967*
Israel menyerang Mesir, Yordania dan Syria selama 6 hari dengan dalih pencegahan, Israel berhasil merebut Sinai dan Jalur Gaza (Mesir), dataran tinggi Golan (Syria), Tepi Barat dan Yerussalem (Yordania). Israel dengan mudah menghancurkan angkatan udara musuhnya karena dibantu informasi dari CIA (Central Intelligence Agency = Badan Intelijen Pusat milik USA ). Sementara itu angkatan udara Mesir ragu membalas serangan Israel, karena Menteri Pertahanan Mesir ikut terbang dan memerintahkan untuk tidak melakukan tembakan selama dia ada di udara.

*1967, Nopember*
Dewan Keamanan PBB mengeluarkan Resolusi Nomor 242, untuk perintah penarikan mundur Israel dari wilayah yang direbutnya dalam perang 6 hari, pengakuan semua negara di kawasan itu, dan penyelesaian secara adil masalah pengungsi Palestina.

*1969*
Yasser Arafat dari faksi Al-Fatah terpilih sebagai ketua Komite Eksekutif PLO dengan markas di Yordania.

*1970*
Berbagai pembajakan pesawat sebagai publikasi perjuangan rakyat Palestina membuat PLO dikecam oleh opini dunia, dan Yordania pun dikucilkan. Karena ekonomi Yordania sangat tergantung dari AS, maka akhirnya Raja Husein mengusir markas PLO dari Yordania. Dan akhirnya PLO pindah ke Libanon.

*1973, 6 Oktober*
Mesir dan Syria menyerang pasukan Israel di Sinai dan dataran tinggi Golan pada hari puasanya Yahudi Yom Kippur. Pertempuran ini dikenal dengan Perang Oktober. Mesir dan Syria hampir menang, kalau Israel tidak tiba-tiba dibantu oleh AS. Presiden Mesir Anwar Sadat terpaksa berkompromi, karena dia Cuma siap untuk melawan Israel , namun tidak siap berhadapan dengan AS. Arab membalas kekalahan itu dengan menutup keran minyak. Akibatnya harga minyak melonjak pesat.

*1973, 22 Oktober*
Dewan Keamanan PBB mengeluarkan resolusi Nomor 338, untuk gencatan senjata, pelaksanaan resolusi Nomor 242 dan perundingan damai di Timur Tengah.

*1977*
Pertimbangan ekonomi (perang telah memboroskan kas negara) membuat Anwar Sadat pergi ke Israel tanpa konsultasi dengan Liga Arab. Ia menawarkan perdamaian, jika Israel mengembalikan seluruh Sinai. Negara-negara Arab merasa dikhianati. Karena langkah politiknya ini, belakangan Anwar Sadat dibunuh pada tahun 1982.

*1978, September*
Mesir dan Israel menandatangani perjanjian Camp David yang diprakarsai AS. Perjanjian itu menjanjikan otonomi terbatas kepada rakyat Palestina di wilayah-wilayah pendudukan Israel . Sadat dan PM Israel Menachem Begin dianugerahi Nobel Perdamaian 1979. namun Israel tetap menolak perundingan dengan PLO dan PLO menolak otonomi. Belakangan, otonomi versi Camp David ini tidak pernah diwujudkan, demikian juga otonomi versi lainnya. Dan AS sebagai pemrakarsanya juga tidak merasa wajib memberi sanksi, bahkan selalu memveto resolusi PBB yang tidak menguntungkan pihak Israel .

*1980*
Israel secara sepihak menyatakan bahwa mulai musim panas 1980 kota Yerussalem yang didudukinya itu resmi sebagai ibukota.

*1982*
Israel menyerang Libanon dan membantai ratusan pengungsi Palestina di Sabra dan Shatila. Pelanggaran terhadap batas-batas internasional ini tidak berhasil dibawa ke forum PBB karena – lagi-lagi – veto dari AS. Belakangan Israel juga dengan enaknya melakukan serangkaian pemboman atas instalasi militer dan sipil di Iraq, Libya, dan Tunis .

*1987*
Intifadhah, perlawanan dengan batu oleh orang-orang Palestina yang tinggal di daerah pendudukan terhadap tentara Israel mulai meledak. Intifadhah ini diprakarsai oleh HAMAS, suatu harakah Islam yang memulai aktivitasnya dengan pendidikan dan sosial.

*1988, 15 Nopember*
Diumumkan berdirinya negara Palestina di Aljiria, ibu kota.Aljazair. Dengan bentuk negara Republik Parlementer. Ditetapkan bahwa Yerussalem Timur sebagai ibukota negara dengan Presiden pertamanya adalah Yasser Arafat. Setelah Yasser Arafat mangkat kursi presiden diduduki oleh Mahmud Abbas. Dewan Nasional Palestina, yang identik dengan Parlemen Palestina beranggotakan 500 orang.

*1988, Desember*
AS membenarkan pembukaan dialog dengan PLO setelah Arafat secara tidak langsung mengakui eksistensi Israel dengan menuntut realisasi resolusi PBB Nomor 242 pada waktu memproklamirkan Republik Palestina di pengasingan di Tunis.

*1991, Maret*
Yasser Arafat menikahi Suha, seorang wanita Kristen. Sebelumnya Arafat selalu mengatakan “menikah dengan revolusi Palestina”.

*1993, September*
PLO – Israel saling mengakui eksistensi masing-masing dan Israel berjanji memberikan hak otonomi kepada PLO di daerah pendudukan. Motto Israel adalah “land for peace” (tanah untuk perdamaian). Pengakuan itu
dikecam keras oleh pihak ultra-kanan Israel maupun kelompok di Palestina yang tidak setuju. Namun negara negara Arab ( Saudi Arabia , Mesir, Emirat dan Yordania) menyambut baik perjanjian itu. Mufti Mesir dan Saudi mengeluarkan “fatwa” untuk mendukung perdamaian.
Setelah kekuasaan di daerah pendudukan dialihkan ke PLO, maka sesuai perjanjian dengan Israel , PLO harus mengatasi segala aksi-aksi anti Israel. Dengan ini maka sebenarnya PLO dijadikan perpanjangan tangan Yahudi.
Yasser Arafat, Yitzak Rabin dan Shimon Peres mendapat Nobel Perdamaian atas usahanya tersebut.

*1995*
Rabin dibunuh oleh Yigar Amir, seorang Yahudi fanatik. Sebelumnya, di Hebron, seorang Yahudi fanatik membantai puluhan Muslim yang sedang shalat subuh. Hampir tiap orang dewasa di Israel, laki-laki maupun wanita, pernah mendapat latihan dan melakukan wajib militer. Gerakan Palestina yang menuntut kemerdekaan total menteror ke tengah masyarakat Israel dengan bom “bunuh diri”. Targetnya, menggagalkan usaha perdamaian yang tidak adil itu. Sebenarnya “land for peace” diartikan Israel sebagai “ Israel dapat tanah, dan Arab Palestina tidak diganggu (bisa hidup damai).”

*1996*
Pemilu di Israel dimenangkan secara tipis oleh Netanyahu dari partai kanan, yang berarti kemenangan Yahudi yang anti perdamaian. Netanyahu mengulur-ulur waktu pelaksanaan perjanjian perdamaian. Ia menolak adanya negara Palestina, agar Palestina tetap sekedar daerah otonom di dalam Israel . Ia bahkan ingin menunggu/menciptaka n kontelasi baru (pemukiman Yahudi di daerah pendudukan, bila perlu perluasan hingga ke Syria dan Yordania) untuk sama sekali membuat perjanjian baru.
AS tidak senang bahwa Israel jalan sendiri di luar garis yang ditetapkannya. Namun karena lobby Yahudi di AS terlalu kuat, maka Bill Clinton harus memakai agen-agennya di negara-negara Arab untuk “mengingatkan” si “anak emasnya” ini. Maka sikap negara-negara Arab tiba-tiba kembali memusuhi Israel . Mufti Mesir malah kini memfatwakan jihad terhadap Israel .
Sementara itu Uni Eropa (terutama Inggris dan Perancis) juga mencoba “aktif” menjadi penengah, yang sebenarnya juga hanya untuk kepentingan masing-masing dalam rangka menanamkan pengaruhnya di wilayah itu. Mereka juga tidak rela kalau AS “jalan sendiri” tanpa bicara dengan Eropa.

*2002 – Sampai sekarang*
Sebuah usul perdamaian saat ini adalah Peta menuju perdamaian yang diajukan oleh Empat Serangkai Uni Eropa, Rusia, PBB dan Amerika Serikat pada 17 September 2002 . Israel juga telah menerima peta itu namun dengan 14 “reservasi”. Pada saat ini Israel sedang menerapkan sebuah rencana pemisahan diri yang kontroversial yang diajukan oleh Perdana Menteri Ariel Sharon. Menurut rencana yang diajukan kepada AS, Israel menyatakan bahwa ia akan menyingkirkan seluruh “kehadiran sipil dan militer yang permanen” di Jalur Gaza (yaitu 21 pemukiman Yahudi di sana, dan 4 pemumikan di Tepi Barat), namun akan “mengawasi dan mengawal kantong-kantong eksternal di darat, akan mempertahankan kontrol eksklusif di wilayah udara Gaza, dan akan terus melakukan kegiatan militer di wilayah laut dari Jalur Gaza. 

Pemerintah Israel berpendapat bahwa “akibatnya, tidak akan ada dasar untuk mengklaim bahwa Jalur Gaza adalah wilayah pendudukan,” sementara yang lainnya berpendapat bahwa, apabila pemisahan diri itu terjadi, akibat satu-satunya ialah bahwa Israel “akan diizinkan untuk menyelesaikan tembok – artinya, Penghalang Tepi Barat Israel – dan mempertahankan situasi di Tepi Barat seperti adanya sekarang ini.

Di hari kemenangan Partai Kadima pada pemilu tanggal 28 Maret 2006 di Israel, Ehud Olmert – yang kemudian diangkat sebagai Perdana Menteri Israel menggantikan Ariel Sharon yang berhalangan tetap karena sakit – berpidato. Dalam pidato kemenangan partainya, Olmert berjanji untuk menjadikan Israel negara yang adil, kuat, damai, dan makmur, menghargai hak-hak kaum minoritas, mementingkan pendidikan, kebudayaan dan ilmu pengetahuan serta terutama sekali berjuang untuk mencapai perdamaian yang kekal dan pasti dengan bangsa Palestina. Olmert menyatakan bahwa sebagaimana Israel bersedia berkompromi untuk perdamaian, ia mengharapkan bangsa Palestina pun harus fleksibel dengan posisi mereka. Ia menyatakan bahwa bila Otoritas Palestina, yang kini dipimpin Hamas, menolak mengakui Negara Israel, maka Israel “akan menentukan nasibnya di tangannya sendiri” dan secara langsung menyiratkan aksi sepihak. Masa depan pemerintahan koalisi ini sebagian besar tergantung pada niat baik partai-partai lain untuk bekerja sama dengan perdana menteri yang baru terpilih. 

Sementara itu sebelum terjadinya serangan habis-habisan Israel ke Gaza (27/12/2008), sudah terjadi serangan-serangan kecil di antara kedua belah pihak di sekitar Jalur Gaza, disebabkan Israel menutup tempat-tempat penyeberangan atau jalur komersial ke Gaza sehingga pasokan bahan baker minyak terhenti, yang memaksa satu-satunya pusat pembangkit listrik di Jalur Gaza tutup.
Sumber: milis FUSI-FTUI

16 November 2012

Bonus, BPA organisasi & aku

Aku selalu terfikir peranan sesebuah organisasi: bagaimana staf itu bekerja; tanpa Budak Pejabat dapatkah seorang Ketua Jabatan itu bekerja. Surat tak sempat nak hantar, tanpa kerani atau jurutaip tolongkan tulis surat rasmi jadikah sepucuk surat. Tanpa juruteknik betulkan kipas rosak atau penghawa dingin meragam. Dapatkah kerja selesa. Tanpa pencuci sanggupkah kita berada di pejabat yang kotor.

2. Setiap staf ada peranannya, cuma Ketua Jabatan itu teraju utama, membentuk sebuah organisasi atau jabatan itu maju atau bankrap. Makan gaji sebenarnya bukan Ketua Jabatan yang keluar modal; jika agensi kerajaan sudah pasti kerajaan yang uruskan bab mencari bajet. Jika swasta pasti ada pemodal atau berkait dengan pelabur luar.

3. Isunya bila agihan keuntungan atau bonus. Bagiku amat tidak adil jika kita membedakan taraf atau jawatan seseorang. Cukuplah gaji antara ketua, pegawai atau staf sokongan dibedakan kadar gaji/ganjarannya. Sebaiknya biarlah bonus diagihkan bersama: sama rata. Biarlah semua staf merasai nikmat pembangunan. Lagipun jika 5 bulan gajilah katakan bonus yang dimiliki semua staf. Tak banyak mana pun gaji seorang pencuci atau budak pejabat berbanding bos yang bergaji lumayan.

4. Ini tidak berlaku kepada organisasi besar hebat & tersohor. Ketua Jabatan/Dekan atau Pengurus Besarnya telah berpakat dalam mesyuarat keuntungan organisasi mereka SETUJU kasi kepada orang besar-besar yang konon hebat berkerja. Golongan elit yang memang telah mewah hidupnya nampak semakin meawah. Hatta staf kerdil cuma dapat dua atau tiga bulan gaji; biarpun cemerlangan dalam kerjaya; kebanyakan mereka golongan elit mendapat sampai lebih 15 bulan gaji bonus bagi tahun 2012 ini. Giler ke apa ini.

5. Agihan kemakmuran semakin sendeng dan tak diuruskan dengan baik. Nampaknya falsafah Mat Salleh; orang BODOH menjadi makanan orang CERDIK secara sedar tak sedar telah kita gunapakai. Sebaiknya kerajaan atau LEMBAGA berwajib memantau perkara ini. Sebab bumi kita makin gondol dileburkan oleh organisasi ini. Nak tahu siapa/mana punya organisasi ini? Kenalah merisik sendiri. Nanti kalau aku uar-uarkan ada yang kata aku DENGKI atau nak sekat rezeki golongan elit ini.

11 November 2012

Ish penat benar menunggu Mila berbelanja di Rumah Mode Bandung
 Wajahku masih mirip Hail Amir tapi muka mula nampak jebah. Perut dah memang memboroi sejak aku makan ubat cair darah ketika jantungku bermasalah tapi kini dalam tempoh diet. Aku berjaya menurunkan berat badah sekitar 11 kilogram. Tapi asyik berligar turun naik sekitar itu. Hatta pinggangku dulu 40" kini kembali ke 38". Doktor pakar pemakanan memberikan aku sasaran/target agar mengurangkan berat badan sekitar 6 kilogram lagi. baru betul-betul menjadi manusia lelaki normal.

Aku sayang dengan usiaku yang bersisa & berharap agar keluarga serta rakan-rakanku mendoakan aku panjang umur sebab aku mahu mencapai cita-cita menulis ampai ke 1,001 puisi: Ratib 1001 Puisi Penyair iDANRADZi.

Setakad ini aku hanya baru mengumpul sekitar 200 buah puisi. Tersimpan di e-mel sekitar itu juga. Tidak aku paparkan buat umum sebab aku mahu cuba ianya terbit di Media barulah ianya ada nilai jika dimasukkan di blog atau FB.

06 November 2012

Sime Darby & Guthrie

pak kordi


Sime Darby dan Guthrie dahulu ialah antara dua syarikat perladangan yang sangat besar didunia. Sekarang tak tahu lah jika statistik ini masih sah tetapi yang saya tahu Guthrie dah kena pengap dengan Sime Darby. Jadi tinggal lah Sime Darby sahaja yang terkontang kanting di BSKL.

Pejabat saya berhampiran dengan pejabat baru Sime Darby Properties di Subang dan kerana perpindahan mereka ke pejabat baru mereka itu maka jalan ke pejabat saya semakin sesak diwaktu pagi. Macam haram jadah punya sesak.

Setiap kali saya nampak logo Sime Darby berdekatan, maka terfikirlah saya tentang jumlah hartanah yang berada didalam pegangan Sime Darby dan saya secara mental akan menjerit, "Fuiyo!"

Saudara-saudari tengok sahaja lah di Mont Kiara tu. KLGCC, kelab golf yang paling tersohor dan ter elite di Malaysia ialah kepunyaan Sime Darby. Kalau kelab golf itu dipecah dan dibuat projek perumahan diatasnya, saya rasa pulangan sekurang-kurangnya 5 billion ringgit! (Saya agaklah).

Kaya, kaya, kaya.

Maklumlah Kuala Lumpur dan sebahagian besar dari Malaysia ini dahulunya kawasan ladang yang dipunyai oleh penjajah British. Sudah tentulah syarikat seperti Sime Darby dan Guthrie ni banyak tanah di tempat yang dahulunya tempat nyamuk, ular dan khinzir membiak tetapi kini ada kawasan tanah itu sudah berubah menjadi tanah 'top of the pops'.

Teringat saya akan kisah bagaimana orang Melayu (menerusi Permodalan Nasional Berhad) mengambil alih syarikat Sime Darby dan Guthrie ini dari tangan British. Malah saya tahu tentang cara pengambil-alihan itu didalam salah satu kelas sewaktu saya belajar diawan biru dahulu. Ia dipanggil "Dawn Raid" dimana PNB telah menggunakan perbezaan waktu di Kuala Lumpur dan London untuk menyerang saham-saham Sime Darby dan Guthrie di FTSE 100, London.

Kalau tidak silap saya, disebabkan oleh cara pengambil-alihan inilah maka sekarang FTSE 100 sudah mengubal undang-undang baru dan teknik 'Dawn Raid' tidak boleh digunapakai lagi.

Terer jugak orang Melayu ni sebenarnya.

Mungkin ada yang kata Tun Mahathir menyelewengkan Sime Darby dan Guthrie selepas pengambil-alihan itu tetapi bagi saya setidak-tidaknya ia kini milik orang Melayu.

Saya terfikir lagi kalau sekiranya usaha membawa balik hakmilik tanah-tanah kepunyaan Sime Darby dan Guthrie dari tangan British gagal, mana Melayu nak letak muka?

Tidak boleh saya gambarkan keadaan orang Melayu jika Malaysia merdeka dari penjajahan, komunis dan anasir subversif yang lain tetapi sebahagian besar tanahnya kepunyaan orang bukan Melayu. Dahlah sistem matawang sekarang yahudi yang punya dan ekonomi Malaysia ini bukan orang Melayu yang punya 100%.

Saya bersyukur kepada Allah Taala kerana membenarkan usaha pengambil-alihan itu.

Juga terima kasih yang tidak terhingga saya kepada Tun Mahathir, Tun Ismail Ali dan Tan Sri Khalid Ibrahim.

Terima kasih sekali lagi.

http://pakkordi.blogspot.com/

iDAN:
Menarik artikel ini; sebab Mila memang antara staf perladangan yang banyak membantu Sime Darby dalam pengurusan estet mereka.

Malinjo/Melinjo

Manfaat Buah Melinjo Tingkatkan Daya Tahan Tubuh
Saat menyebut melinjo, sebagian besar orang mungkin lebih mengenalnya sebagai bahan baku emping dengan rasa khasnya yang pahit. Ada orang yang berpantang melinjo karena takut terkena asam urat. Namun, tahukah Anda, biji melinjo kaya antioksidan dan bisa meningkatkan daya tahan tubuh?

Peneliti dari Universitas Jember, Tri Agus Siswoyo, menilai bahwa aktivitas antioksidan biji melinjo setara dengan vitamin C. Aktivitas antioksidan ini diperoleh dari konsentrasi protein tinggi, 9-10 persen, dalam tiap biji melinjo.

Protein utamanya sangat efektif untuk menghabisi radikal bebas penyebab berbagai macam penyakit, seperti hipertensi, kolesterol tinggi, penyempitan pembuluh darah, dan penuaan dini.

Potensi besar yang terkandung di dalam sebutir biji melinjo atau Gnetum gnemon itu membuat Tri yakin melinjo adalah sumber protein fungsional yang cocok dijadikan suplemen makanan nutrasetikal (bahan pangan berkhasiat untuk kesehatan), termasuk untuk mencegah dan mengobati penyakit. Apalagi biji melinjo mudah diperoleh.

Suplemen murah
Diakui hingga saat ini memang belum ada studi resmi tentang penggunaan protein biji melinjo sebagai sumber antioksidan. Padahal, jika pemanfaatan peptida antioksidan dari hidrolisis biji Gnetum gnemon ini berhasil, akan tersedia suplemen nutrasetikal yang murah dan bisa jadi alternatif yang aman.

Berbeda dengan di dalam negeri, Jepang sudah melirik potensi antioksidan dari biji famili Gnetaceae ini. Hasil penelitian Tri tentang isolasi dan karakterisasi peptida antioksidan dari biji melinjo ini membuatnya menjadi salah satu penerima dana riset dari Indonesia Toray Science Foundation, sebuah yayasan yang dibentuk perusahaan tekstil dan serat sintetis terbesar di Jepang.

Mirip ginkgo
Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia (LIPI) mengungkapkan, melinjo termasuk tumbuhan purba yang secara evolusi dekat dengan tanaman ginkgo biloba yang ada di Jepang. Alasan ini pula yang membuat orang Jepang tertarik untuk mengembangkannya.

Ginkgo adalah spesies pohon tertua yang telah tumbuh selama 150-200 juta tahun dan dipercaya sebagai tonik otak karena memperkuat daya ingat. Daun ginkgo juga punya sifat antioksidan kuat dan berperan penting dalam oksidasi radikal bebas penyebab penuaan dini dan pikun.

Namun, bukan sekadar tanaman purba yang membuat Tri tertarik meneliti tanaman yang tumbuh di Asia Tenggara ini, melainkan ketahanan melinjo terhadap penyakit, baik bakteri, jamur, maupun hama. Selama dua tahun mengkaji melinjo, Tri sudah meneliti interaksi antara pati dan lipid pada biji melinjo, stabilitas protein melinjo terhadap panas dan kandungan phenolic, serta flavonoid sebagai sumber antioksidan.

Antimikroba alami
Sampai saat ini doktor biokimia dari Osaka Prefecture University, Jepang, itu telah mengisolasi dua jenis protein yang menunjukkan aktivitas antioksidan tinggi. Dari seluruh bagian tumbuhan melinjo yang pernah diekstraknya, mulai dari daun, kulit batang, akar, sampai biji, Tri menemukan protein paling potensial dari biji. Riset menunjukkan aktivitas antioksidan ini setara dengan antioksidan sintetik BHT (Butylated Hydroxytolune).

Dari dua fraksi protein itu, ditemukan fungsi lain melinjo sebagai antimikroba alami. Itu artinya protein melinjo juga bisa dipakai sebagai pengawet alami makanan sekaligus obat baru untuk penyakit yang disebabkan bakteri. Peptida Gg-AMP yang diisolasi dari biji melinjo diindikasikan punya potensi aktif menghambat beberapa jenis bakteri gram positif dan negatif.

Camilan sehat
Untuk mendapatkan manfaatnya, melinjo dapat dimakan langsung dengan cara direbus dan dijadikan camilan, atau sebagai campuran sayur. Hal itu juga diakui penggiat tanaman obat, Pudji Rahayu, dari Bekasi. Ia sering memanfaatkan biji melinjo sebagai ramuan untuk menambah daya tahan tubuh.

"Caranya cukup dengan merebusnya, seperti merebus kacang atau dijadikan campuran sayur asam bersama daunnya. Orang memang belum banyak yang tahu kalau melinjo punya fungsi antioksidan, yang diketahui umumnya baru kandungan purinnya tinggi dan bisa menyebabkan asam urat," paparnya.

Cukup direbus atau disayur
Tidak rumit sebenarnya memanfaatkan biji melinjo. Cukup dengan merebusnya, seperti merebus kacang, ataupun menjadikannya campuran sayur asam atau sayur lodeh. Karena yang dimanfaatkan adalah bijinya, cara mengonsumsinya juga cukup mudah. Bisa dimakan langsung (dijadikan makanan ringan atau kudapan) setelah kulitnya dikupas.

Memilih melinjo sebenarnya tidak ada patokan tertentu. Semua jenis pada dasarnya dapat dimanfaatkan. Jika Anda tidak ingin mendapatkan biji yang masih sangat lunak, bisa memilih melinjo muda dengan kulit yang berwarna hijau. Sebaliknya, melinjo yang sudah tua berwarna kuning kemerah-merahan, bijinya agak sedikit keras.

Apabila Anda memiliki kadar purin tinggi atau berisiko mengalami asam urat (gout), sebaiknya tidak terlalu banyak mengonsumsi melinjo. Takaran normal konsumsi yang disarankan cukup segenggam biji melinjo rebus dalam sehari. Ingat, sebelum direbus, sebaiknya biji melinjo dicuci hingga benar-benar bersih.
Feb 12, '07 9:48 AM
for everyone

5 February lepas pergi ke Bandung tapi risau gek 2- 3 hari sebelum kesana berita kota Jakarta di landa banjir agak teruk. Tapi risik dalam Internet Kota Bandung tak terlibat. Flight Air Asia jam 7.30 pagi. Emm cuaca mendung jer. Memang betul lah kata orang naik Air Asia ni bila langgar awan jer kapal pun bergoyang. Tapi yang penting sekali Murah…pergi balik tambang hanya RM230.00 ajer. Pergi 7 orang, kesian kat si Lin tak dapat pergi koz passport dia dah tamat tempoh. Penat jerlah dia usung beg kat airport pagi2 buta tu. Aku, Liza (bini dah) anak aku Puteri, dang geng Pa&Ma, Azah, Intan ngan mak dia. Bandung dilanda rebut, kapal terbang terpaksa mendarat kat Lapangan Terbang Soekarno Hatta Jakarta duduk rilex jer dalam kapal, lebih kurang satu jam baru berlepas semula ke Bandung. Jam 10.00 pg selamat mendarat kat Airport Husen Sastera Negara Bandung. Baru jer lepas hujan. Waktu dibandung lewat sejam di Malaysia.

HARI PERTAMA

Kesemua kami ni pertama kali jejak kan kaki kat bandung keluar jer Airport tak tau nak naik apa dan hotel mana nak di tuju. Aku pun tanya teksi dan hendak ke Hotel yang berdekatan dengan Pasar Baru. Kami dibawa ke Hotel Guntur di Jalan Otto Iskandardinata. Tambang teksi Rp 35.000 (Rm14.00) Kelas 1 Bintang. Hanya 10 minit jer dari airport Murah jer bilik dengan extra bed Rp 175.000 termasuk sarapan pagi untuk 3 orang, kalau duit Malaysia sekitar RM 70.00 jer. Bilik oklah tak der aircon sebab cuaca agak sejuk diwaktu malam. Kami memang tak nak menginap di Hotel mahal. Sbab hanya untuk tidur jer. Letak jer bag dalam bilik tak sabar sabar diorang nak abis kan duit yang dah siap ditukar dari Kuala Lumpur lagi. Kami terus ke Kompleks Pasar Baru. Jalan kaki lebih kurang 5 minit. 

Masuk jer dalam komplek tu…apa lagi, Bini aku and the geng tak tentu arah mana nak mulakan dulu atas ke bawah dulu. Dimulakan di tingkat 4, pusing le kita orang. Aku jer lelaki dalam group ni. Jadi body guard diorang, tukang angkat bag pun ia jugek. Kesemuanya 8 tingkat. Diluar bangunan belah belakang pasar basah. Didalam kompleks Pakaian, Langsir, Kain, Bag, Kasut … macam2 lah ada… 

Barangan yang dijual memang murah. Kalau pandai tawar menawar dapat lagi murah. Tergelak aku tengok gelagat bini & the gang bershoping… RAMBANG…mata diorang….Aku ngan puteri relax jer…kul 2.00ptg gi makan kat tingkat 5. Food Court. Tak sempat duduk lagi menderu pekerja2 kios serbu kami. Dekat 10 orang ada. Semua cakap tentang Menu mereka. Kami hanya memandang antara satu sama lain. Pening…pening…pusing kepala gue… nasib baik lah datang supervisor kompleks meleraikan mereka yang mengerumuni kami. Akhir nya kami memilih Masakan Sunda. Untuk 4 orang makan, Nasi, Sekor Ayam Goreng, Ulam-ulaman dan sambal belacan, murah dan meyelerakan. Hanya Rp 35.000 (Rm14.00). Lepas makan diorang sambung lagi..shopppiiinnggg aku lepak kat surau tingkat 8. (Surau di gelar Musolah) Surau nya besar dan selesa boleh muat sekitar 50 orang satu masa.. Jam dah kul 4.30 petang. Fuhhh tak abis lagi diorang tu… dari kul 10.40 pagi sampai laa ni tak abis lagi. Sampai dah nak tutup kedai. Komplek Pasar Baru tutup jam 5.00 ptg. Kalau tutup kul 10.00 mlm sampai kul 10.00 mlm lah aku tunggu diorang…..Aku lah jadi mangsa tukang angkat barangan…no hal..punya...

Lepas solat Maghrib kami naik “Angkut” ke Factory Outlet “R&R” di Kebun Kawung. Tambang Rp 1000.00 seorang. 
 Kira-kiranya dalam 5 minit dari Hotel. Tak berapa ramai sangat orang tapi pakaian, seluar dan kasut agak mahal sikit dari Pasar Baru. Tapi ada kualiti. Mcam biasa diorang jelah yang membeli bayar. Sebelum ke Bandung, aku memang dah siapkan dan berikan sorang satu senarai tukaran matawang Rupiah ke Rm, so senang lah diorang nak nilaikan barangan yang hendak diorang beli. 

Kul 8.45mlm kami naik “Angkut” ke Elizebeth bag maker. Produk kulit kasut dan bag, Ada klass dan murah jugek. Jam 10.00 mlm sampai di Hotel terus makan malam dan tidur sebab esok diorang nak serang lagi…..emmmm…. Cuaca sepanjang hari mendung dan hujan renyai sekejap waktu malam. Udara Nyaman disekitar Hotel. Waktu malam di kawasan Hotel agak sunyi. Aku duduk berborak ngan sekuriti guard yang ramah mesra. Nama dia aku lupa. Rancangan Tv di Indonesia menarik kebanyakan rancangan dana salurannya berbahasa Melayu Indonesia takde pun bahasa China walaupun bangsa China ramai juga di Indonesia tu. …Kalau kat Malaysia bila tengok Tv dah macam duduk kat Hong Kong jer…

HARI KEDUA
Lepas solat suboh lepak tengok tv kat reception, Sronok tengok brita tv Indonesia..kes curi mickrofon kat surau pun diorang tunjuk. Lagi satu muka pesalah pencuri atau perogol, perasuah dan sebagainya takder censord …tunjuk clear….
Lepas tu lepak kat pondok guard saja sembang2 siap minum jamu dengan telur ayam kampong lagi..aku belanja pak guard seramai 4 orang…emm baru 20,000 rph. Sementara nak tunggu diorang bangun. Hari ni sarapan nasi goreng ngan teh o. Kul 9.00 gerak ke Jalan Cihampelas. Sepanjang jalan dipenuhi FO. Macam biasalah turun jer van kita di serang penjual2 jalanan. Hasil interview aku diorang bukan orang bandung tapi dari daerah Garut. Garut agak 2 jam perjalanan dari kota Bandung dan kalau nak beli barangan kulit inilah tempatnya. Macam biasalah diorang jer yang sakan dari satu outlet ke satu outlet aku lepak beberok ngan penjaja jalanan. Pagi ni hujan renyai tapi tak lama. Kebanyakan outlet ni dihiasai replika yang agak besar juga. Spiderman, Batman, Catwoman. Hero2 kartun. Rasanya aku lebih selesa kat FO yang besar dibandingkan ngan kat jalan Cihampelas. Dan kat sini juga ada kawasan baru yang dinamakan Cihampelas Walk. Harga lebih kurang jer. Jeans berjenama tak der dan tak leh tawar menawar sebab harga tetap. Aku hanya beli seluar jeans sehelai. Rasanya kalau ke Bandung lagi aku tak datang kesini lagi….tak best..

Jam 1.00 paktua, pemandu van dah sampai kami terus balik ke Hotel..koz diorang nak ke Pasar Baru tak puas satu hari semalam kat sana. Letak jer barang kat bilik Hotel …terus diorang pergi…aku ngan anak aku rilex jerk kat bilik tengok tv. Kul 2.00 aku ngan puteri ke Pasar Baru dan tunggu diorang kat tingkat 5 tempat makan. Aku order 2 set Nasi Sunda dan 1 set Ikan Bakar. Macam biasalah kul 5 baru diorang habis shoping sebab dah nak tutup. Rancangan aku nak ke Tangkuban Perahu lebih awal tergendala. Kul 6.30 baru gerak dah nak gelap tak dapat lah nak tengok pemandangan di puncak gunung dan Ladang teh. Perjalanan mengambil masa 1jam 30mnt. Tangkuban Perahu adalah Gunung Berapi yang masih aktif tutup jam 4.30 ptg. Emmm…Lalu jerlah…Kita pergi Sari Ater Resort dibuka 24 jam nak masuk jerk kat pintu gerbang kena bayar 25.000 rph seorang. Nak masuk ke kolam air panas 20.000 seorang yang mana kolam renang besar disediakan dan kami memilih kolam peribadi 25.000rph seorang yang boleh memuakan 2 orang dewasa. keluasan nya 5kaki X 3kaki. Aku sekeluarga satu bilik. Menjerit kepanasan lah anak aku…tapi dah berendam tak terasa panasnya lagi.

9.00 malam bertolak keluar dan singgah di restoran padang. Agak mahal juga kami 7 orang makan lebih kurang 600,000 rph (rm200 lebih) Dinasihatkan jangan lah makan kat sini lagi kalau nak makan tunggu jerlah bila sampai di Kota Bandung. Sampai jer Hotel semua keletihan. Tidur……….

HARI KETIGA
Segar bangun pagi ni sebab semalam dah berendam dalam kolam air panas gunung berapi....4.00 pagi dah bangun koz subuh masuk kul 4 pg. Lepas solat lepak tengok tv berita. Kul 5.30 aku merayap sorang2 pergi pasar basah nak tengok keadan mereka dipasar. Macam biasalah sama macam pasar2 kat Malaysia. Tapi yang perhatikan banyak ulaman yang dijual dan tahu...tempe tetap..dah memang makan asas bagi mereka. Dah puas ronda balik lepak ngan pak gat macam-macam cerita lah seperti biasa jam 8.30 pagi awek jamu datang, semua yang ada kat situ aku belanja jamu. aku minum jamu pasak bumi campur telur ayam kampung...peh...kow... wa cakap lu..pak gat lah yang rekeman....

9.30 semua dah siap minum pagi, macam biasa nasi goreng mata kerbau...anak aku si puteri suka...sedap kata dia...rancangan kita pagi ni nak ke Jalan Martadinata ke kompleks Heritage dan aku pun dah tak ingat banyak sangat gedung kat jalan tu....kat sini barangan berjenama dan harga nya pun murah tapi macam biasalah aku hanya jadi bodyguard dan tukang angkat barang jer...pas tu gi pulak kat jalan Setia Budi Komplek Rumah Mode...emmm agak menarik tempat ni udara agak sejuk koz terletak diatas bukit dan landskapnya menarik ala2 kat negeri china jer dan barang jualannya jugak banyak dari China. 

Dah puas merayap dalam kul 12.30 tgh kita orang pergi pulak Jalan Cibaduyut....Sini lah tempatnya yang aku nanti2kan...sebab disinilah disepanjang jalan, kedai menjual barangan kulit. Yang pertama sekali aku cari ialah jaket kulit...dari pangkal sampai lah kehulu aku jalan dok servey jaket kulit, penat gak ler...dan aku pun terkenan ler jaket kulit kambing biri-biri warna coklat cair lagi...harganya mahal gak 750,000 rph tawar menawar aku dapat 600.000 rph. lebih kurang rm250.00. dan aku beli 2 bag galas satu puteri punya dan satu lagi aku punya. puas hati aku....Bini aku emm kasut jer 5 pasang dia beli.... heran tul aku ngan pompuan ni...nak beli bag tangan dia tak sempat...sebab dia dok rambang ngan kasut.....punya lah leka dah petang rupanya...tak ingat nak makan tghari...gila betul..5.00 ptg.. ajak diorang balik kalau tak panggil memang kena tunggu kedai semua tutup lah baru diorang nak balik....itupun ada yang nak singgah pasar baru lagi ni...aku kata lain kali jerlah koz memang komplek tu dah tutup kul 5.00ptg ... Jalan Cibaduyut adalah dibahagian selatan Bandung, agak jauh dari Hotel. Kami singgah di Pasir Kelili memang semuanya dah kebulur...Makan di restoran Sunda...murah...semuanya murah kat sini.

Sampai Hotel dah pukul 8.30mlm....penuh tangan dengan barangan ....macam-macam ada...malam ni acara mengemas barang. Masa datang ada satu bag jer ...nak balik ada 5 bag....tak kira bag plastik lagi.... 
gila...sakan...

HARI KEEMPAT
 
Lepas sarapan bergegas lah ke airport. Kapal terbang kul 8.30 pagi. Sebelum tu kita bagi tips kat pekerja2 kat hotel tu. Pak tua aku bagi duit Malaysia. Suka diorang... Tax 60.000 seorang...barangan tak kena cukai..

Alhamdulilah Kapal terbang selamat mendarat di Lapangan Terbang Murah KL jam 11 tengahari. Kat Kastam KL pun tak kena cukai.......

Abang wahab ambil kita orang...sebab dia yang hantar masa nak pergi tu ari...
Seronok dan pasti akan kembali lagi.......

Rancangan seterusnya...19/8/07 ke Jakarta 5 hari....emmm.....dan Beijing bulan 12 nanti....Insyallah....

Prev: ZULfly

http://zulfly.multiply.com 

iDAN: 

Catatan ini kisah lima tahun lalu tapi tak jauh bedanya dengan kini;  Aku dan keluarga baru balik dari Bandung nanti kelapangan aku akan berkongsi pengalaman melancong ke sini. Jika ada duit nak pergi lagi ke Indon tapi aku masih rindukan Medan bukan Bandung yang pernah aku pergi sekitar tahun 88 dah sekitar 24 tahun lalu.