iDAN

29 Mac 2013

TIONG KASIH DI SEPI TIOMAN iii

Hati seorang lelaki biarpun ada ketika memang keras, tegas & banyak egonya. Sensitifnya masih ada. Seyogia dalam bab anak-anak bagi lelaki seperti aku; TIGA minggu dikira tempoh kerinduan akan merebak. Ikut umur anak, lagi anak tu masih kecil lagi aku akan rindu. Bila anak telah dewasa dapatlah aku kawal perasaan. Rasanya inilah pertama kali Anif berjauhan dengan keluarga selama tiga minggu. Tak tahu apa gelodak hatinya tapi aku memang asyik teringat si Anif ini.

2. Pemandu bas yang aku naiki Apu namanya. Cantik basnya; penghawa dingin tak dikuatkan aku yang berdarah A memang alah dengan udara panas. rasa agak panas biarpun aku arahkan corong penghawa dingin ke arahku. Sepanjang LEKAS aku sentisa mengadap ke luar tingkap. Kut nampak jin jembalang. Tak ada. Bangku paling belakang dibina tinggi dari bangku lain. Aku lihat si Ayang nampak giat menggodek telefon bimbit; pasti ada talian internet atau dia main SMS. Aku ada bawa telefon dugung tapi aku matikan. Siapa nak telefen aku pagi buat begini.

3. 1:00 pagi sepanjang jalan memang lengang. Bas menuju ke Kuala Pilah. Ini pertama kali aku ikut jalan baru; tak berbelit-belit nak naik Bukit Putus. Aku sering juga memandu ikut Bukit Putus pun keraplah singgah di jeram Ulu Bendul. Beberapa tahun lalu ada peristiwa tragis satu keluarga di bawa arus laju. Kepala Air yang ganas meragut nyawa anak kecil. Jika tak silap dari 3 mangsa seorang sampai kini masih tak ditemui jenazahnya.

http://desatualang.blogspot.com/2013/03/wan-azlela-masih-rasa-kehilangan.html

4. Baik di mana jua jika mandi jeram pastikan cuaca tak elok jika mendong atau hujan lebat eloklah segera berkemas pulang. Teringat aku ketika ke Kuala Woh; cadang di hati nak tunjuk kepada rakan asramaku si Amid juga Dzuan betapa cantiknya air Kuala Woh ini. Top-top hari hujan bila kami ke jeram Kuala Woh lokasinya jalan dari Tapah nak ke Cameron Highland mak datok airnya punyalah likat keruh & arusnya teramat deras. Hilang seninya. Pasti Ulu Bentul jua begitu keadaan jika cuaca hujan lebat.

- bersambung

Tiada ulasan: