Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

29 Julai 2013

Sumber Ilham Penyair iDANRADZi

 

Assalamualaikum Sahabatku Sdr ZZZZZ:

Mingguan Warta Perdana (MWP) yang terkini rasanya tak ada orang kita kenal; sy tak beli jika tenguk rakan rapat tak ada karyanya; emm ikut bajet (biasanya sy beli juga) MWP di sini selalu sampai hari Khamis atau Jumaat tapi kena cari di 7eleven bukan kedai mamak depan rumah sy tu. (Sepelaung saja kedai mamak di depan saya)

Di majalah Dewan Sastera (DS) tu selalunya tiap bulan jika ada puisi yang rasa menarik sy memang terusan hantar di DS; tak pasti bulan berapa puisi itu sy hantar; tahun ni baru kali kedua puisi sy tersiar. Sy rasa dua puisi setahun terbit di DS dah memadai. Bermakna paling tidak ada lebih 5 puisi (kadang ada dua puisi dalam sebulan sy hantar ke DS) & 1 (satu) cerpen  yang tersimpan di meja DS sana; tak termasuk tahun-tahun sebelumnya. Tahun depan mungkin boleh disunting semula jika tak tersiar & hantar ke penerbit lain. Editor DS mengamalkan sikap keterbukaan pun kasi hak samarata, jadi tak timbul masalah bagai di BH hari minggu asyik penyair yang sama mendapat ruang di hati editornya. Sy perhatikan DS kasi agihan saksama kepada semua penyair; cer perhatikan. Sikap begini sy rasa amat terpuji.

Kebarangkalian di BH varsiti itu editor berlainan yang kelola di BH hari minggu; sebab sy hantar sekitar beberapa buah puisi (rasanya tak sampai lagi 5 buah puisi) satu telah tersiar, baru tahun ini sy mula menghantar ke BH varsiti sebab sy memang bekas staf di UPM rapat dengan ramai rakan & pensyarah di Bahasa Moden UPM... hahaha di BH hari minggu agaknya dah lebih 50 buah puisi satu pun tak mandang tersiar sejak MATA (Sabtu 02.03.09) . Bayangkan sekitar  3 atau 4 tahun sy terus menghantar kalau sebulan sebuah puisi pun sudah 30 lebih jumlahnya... sy rasa sebulan bukan satu dua buah puisi sy hantar ke BH. Sy dah labelkan editor di BH tersebut terlalu KEJAM & EGO agaknya (masih hijau tak marah pun) lantaran sanggup berlakon menjadi watak membunuh ilham orang tua yg tak berilmu ini untuk berangan-angan menjadi penyair. Biarlah beliau punyai hak membakulsampahkan karya sy tapi sy tak pernah pun rasa mahu beralah; minggu lalu pun sy masih tetap menghantar karya terbaru sy ke BH.

Mingguan Malaysia (MM) sy rasa masih bersikap adil; bukan sebab dia sudi terbitkan karya sy tapi paling tidak editornya terima karya siapa jua bukan berulang penyair yang sama; biarpun tahun lalu puisi sy hanya sebuah terbit di MM; 13.5.12  - Cahaya Terapung & tahun ini pun baru sebuah. 19.05.13  -  Pahat Masih Berbunyi.

Iyer Media Terkini 1 Ogos tak ada karya rakan kita (Rakan Kita: ada sekitar empat atau lima rakan yang intim dengan sy kini; Sdr ZZZZZ, Ustaz Adid; Sutradara Kamal Ishak; Abg R Hamzah, Abg Zan.. ada lagi ke yang benar-benar intim dengan krya sy ni?)

Terima kasih Media Terkini; MWP & Suara Keadilan yang prihatin dengan karya saya. Sy tak pasti dengan editor Harakah tahun lalu ada sekitar 4 atau lima buah karya sy terbit di Harakah; tahun ni masih tiada karya sy dapat menambat hati editor Harakah.

Sy tak pernah memilih atau mengetepikan mana-mana penerbit; terus menghantar karya selagi terdaya; (jangka hayat sy pun amat pendek sebab sakit kronik ini amat menghantui sy) Wanita; Jelita; Solusi; Ooo Sayang juga BH tersimpan berpuluh-puluh mungkin dah masuk ke ratusan karya saya di meja/silap-silap dibatulsampahkan oleh editor di sana. Salinan karya masih tersimpan di e-mel sy. hati sy berkata ...tak ada ruginya jika terus berkarya; lafaz karya adalah lafaz dari sumber ilham bersih suci dari Ilahi; suarakanlah...  Bila masa lapang insya-Allah akan sy akan semak & sunting semula mana karya yang terpinggir itu & hantar ke editor yang prihatin dengan karya sy.

Wassalam
 
iDAN
http://idanradzi.blogspot.com
 
e-mel ini sy petik dari e-mel kepada rakan Penyair sy yang tidak kena mengena dengan konflik karya yang sy lalui . jangan pula sampai ada sikap kronisme dalam dunia sastera Tanah Air.

18 Julai 2013

BAIK LAGI JUJUR


Apalah malang kereta perang Penyair Idanradzi mulanya cermin sisi kanan (pandang belakang) diumpil bukan pecah tak tahu siap angkaranya... Hari ini cermin depan pula pecah. Tak tahu berpunca dari mana.

2. Parkir depan rumah tak ada pun orang mahu mengaku tersinggung atau terlontar batu. Nak katakan tukang sabit rumput takkan dia tak kasi tahu atau minta maaf. Bukankah seharian kerja menyabit rumput sebagai punca mata pencarian. Tidakkah rasa bersalah dengan kelalaiannya tak pasal-pasal aku yang kena keluar duit; jika benarlah penyabit rumput yang punya angkara. Tenguk kesan pecah keberangkalian memang kena batu.

3. Budaya orang kota nampaknya semakin rasis. Sampaikan hampir semua penutup tiub tayar Avanza pun penutup tiub kereta perang habis dikebas. Ini yang aku amat benci duduk di kota. Tak berapa ringgit harga penutup tiub ini pun mahu dicuri. Jika mahu bergaya dengan hak curi pun apalah bangganya. (Mesti kes bebudak sebab nak beli bukan tak berduit gatal tangan syok ambil hak orang)

4. Mungkin di rumahku tiada CCTV tapi di SANA nanti tidakkan terpapar segalanya. Ingatlah hari ini awak aniaya orang; aku yakin di dunia lagi Allah akan membalasnya. Kenapa kita mahu menjadi orang yang baik lagi jujur. Agar Allah melindungi barangan kesayanganku.

  • Idan Radzi esok nampaknya kereta perangku akan masuk bengkel.

  • Hanusi Hashim kekadang yeop...cermin kereta hadapan bolih pecah /retak sendiri. lama terbiar...hujan panas...oksijin panas dalam kereta..tetiba hujan..pun jadi punca...atau orang mesin rumput ...terpelantin batu kena cermin. pendapat aku le.

  • Pakwahid Iksan Sabar tuuuu separuh dari IMAN... dah bukan rejeki kita.. apa nak kata Idan!!..

  • Idan Radzi tak siap lagi tersadai di bengkel... kereta tu dah tua.... ingat nak bawa ke kampung jalan-jalan mancing di kampung... nak suruh Thor tolong catkan...

  • Idan Radzi malam tadi aku lihat kereta perangku tersadai di luar bengkel; risau hari kan hujan... hanya separuh cermin sahaja sempat ditutup oleh rakanku... insya-Allah kawasan tu selamat lagi pun kereta perang tu di mata dunia manalah mahal lagi nilainya...

10 Julai 2013

KEKASIH NOMBOR SATU DUNIA & AKHIRAT


Allah Azza Wa Jalla: dah semestinya kekasih yang TAK perlu kita persoalkan. Dia sentiasa bersama kita dalam kita sakit atau kepayahan. Talian kasih kita ujud dengan Allah sebelum lagi kita lahir ke dunia. Kita tak boleh memberikan kasih sayang ini kelas atau nombor. Ianya kewajiban yang perlu kita peliharai.
2. Zuriat atau talian darah, ibu & ayah. Adik beradik atau anak-anak kita. Bak air yang dicincang takkan putus berlaku kejam terhadap ibu & ayah bermakna derhakalah kita. Bergaduh dengan adik beradik tak akan ke mana. Mereka tetap zuriat atau waris kita.
 
3. Barulah saudara mara yang di dalam agama kita, yang dikatakan mahram. Kita tak katakan mereka ini kekasih kita tapi kasih sayang & perlunya kita menjaga ukhuwah ini amat dituntut oleh agama kita. Jangan sesama kita menjadi musuh & saling cemburu atau dendam. Ianya mendatangkan kehidupan yang amat naif & tidak bahagia. Apatah lagi kita jadi haruan makan anak.
 
4.Barulah aku nampak ujudnya buah hati, kekasih atau jodoh kita. Keujudan kekasih yang ini sebermula dengan berkenalan. Asalnya rakan atau mereka orang luar yang tetiba muncul dalam hati. Ada juga ujud ketika cinta pandang pertama. Dengan ikatan pernikahan akan terbinalah rumah tangga Islam yang akan berkembang biak.
 
5. Isunya kekasih dari kalangan luar dari kelompok keluarga atau waris kita ini sering menjadikan perubahan hidup yang berbeda. Aku nampak berpunca dengan keikhlasan atau kesetiaan kita dalam menyintai pasangan kita. Beruntunglah kalau cinta sesama pasangan kita ini menjadi keramat lagi suci mulia. Memang ini yang disarankan agama. TETAPI terlalu banyak keluarga Islam kini aku perhatikan amat nazak. Cinta pura-pura. Berpunca dari pengaruh orang ketiga; kebendaan, harta ada ketika keluarga sebelah pasangan kita bikin Cinta yang sepatutnya Nombor Satu jadi hambar & tak bermakna.
 
6. Tak kurang juga dari kelompok rakan kita yang bersikap gelandangan yang rosak akhlaknya menjadikan rumah tangga yang kita dirikan: jahanam. Rumah tangga yang seharus menjadi masjid telah bertukar menjadi medan porak peranda. Ini silap kita sebab sebaiknya jodoh kitalah kekasih nombor satu di dunia & akhirat tetapi bertukar menjadi musuh sepanjang hayat. Kenapa?.

(Islam mengajar kita agar bercinta dengan pasangan kita sampai ke akhir hayat kenapa kita CURANG atau berani berlaku curang)
  • Yeop Rindu ada pelbagai jenis CURANG... curang nyata & juga curang perasaan... aku sendiri ramai KEKASIH GELAP tapi tak pernah pun berjumpa pastinya ini juga buat pasangan kita rasa cemburu & melukakan.
     

06 Julai 2013

Tanah Pusaka KCT (Siri KCT ii)

Yang lagi teruk@nazak tanah kami yg tak pernah berjual sampai kini masih ada separuh tak dapat cukai tanahnya; padahal Pejabat Daerah & Tanah Jampar (PDTK) tu tahu yeop antara pewaris terdekat yang mahu ambil kuasa; hanya 4 geran dari lebih sepuluh geran kami dapat cukai tanahnya...

Yeop Rindu: yeop baru e-mel & terjah pejabat DO tapi senyap sepi; blog yang konon mesra rakyat bila yeop antor e-mel tak lepas; e-mel sekadar e-mel rijek.

Yeop Rindu: sebab tu yeop tertanya-tanya jika @Deejay Yjay ada jalan untuk mendapat hak milik tanah kenapa tak uar-uarkan kepada orang kampung bagaimana cara yang TELUS.

Yeop Rindu: Setahu yeop Kampar  tak selesai ed... kita kena ke Ipoh.. dah mmg tu cara terawal kena ambil status tanah baru boleh buat langkah susulan.. sekitar dua tahun lalu status tanah tu hanya perlukan RM40 bagi satu geran atau satu lot. Tak dapar percuma/free.

Mashi Maroo: skrg ni nak taw status tanah,perlukan rm70 tak silap saya..sebab sy penah keje dkt pejabat peguam taun lps..so kalau nak tau status tanah,pegi je pejabat tanah..

Yeop Rindu: kes orang kampung buat kampung SESAK atau main bangun/buat rumah tanpa ada geran tu kes lain; KK pasti lebih tahu status penduduk begini. KK setahu yeop ada hak jumpa penghulu atau DO dalam bab tanah ni... jika tak jalan memang kena mengadap Menteri Besar (MB) Perak; jika MB Perak buat tak tahu saja memang tergadai/terlelonglah tanah KCT tu. Ini dah kira isu politik isu negara.

Yeop Rindu: isunya kena ada geran asal; yeop tengah cari geran tapak rumah kedai tu ed (Geran 21) .. jika keluarga ed ada simpan kasi yeop... satu geran dengan rumah ed... tak boleh bertangguh! geran yeop dah kena ceroboh; HILANG. tanpa geran asal cam mana kita nak bertindak... dah cukai tanah terakhir pun yeop tak jumpa... memang ada musang berbulu ayam kat KCT tu ed; tak baik nak nuduh tapi yeop memang terkilan sangat sebab tanah Ayor Hangat tu top-top kena lelong; setahu yeop ada TIGA nama tanah Ayor Hangat tu; arwah apak, arwah Pak Alang Bandor satu lagi yeop tak pasti siapa...yeop cuma simpan bil terakhir sekitar tahun 70an.. tulisan tangan arwah apak di belakangnya jumpa agihan kepada tiga orang cukai tu.

Yeop Rindu: jika yeop sorang yang sayang tanah KCT.. yang tiga WARIS takkan tak tahu... tentang surat lelong tu. Lebuhlah.

Yeop Rindu: Sebab tu yeop terkilan sangat takkan orang KCT tak kasi kami tahu benda macam ni; Wan Bi hanya pernah kasi tahu yang cukai ni tak bayar lagi; mana yang yeop sempat bayar selamatlah yang tak sempat apa cerita... dalam geran ada bersusun nama orang kampung!.

Yeop Rindu: Memang masa arwah apak ada dia yang buat semua tu untuk orang kampung; tapi bila apak dah tiada apa peranan org kampung; yeop anak bungsu tak tahu pun masalah tanah tu;

Yeop Rindu: Bayangkan sebab tak bayar cukai setahun cuma sekitar RM10 sahaja cukai bagi seekar tanah habis tanah kampung kita dijajah orang luar... apa orang KCT; anak cucu tak sayangkah tanah pusaka ni... macam Geran 21 tu; yeop pasti bukan sorang dua pemiliknya.. takkan yeop sorang yang meraban sayang sangat tanah kampung tu.. apa cerita orang lain... bayangkan kalau 21 orang pemilik sorang dah tentu sekitar RM1000 cukai bertunggak; boleh yeop SELESAIKAN untuk semua orang jika ada yang boleh kasi ilmu jampi; baca saja daun jadi duit RM5.

Yeop Rindu: sekelip mata yeop bawa sebuntel duit RM20K (RM20,000.00) jadi boleh XSEN ke Pej Tanah tu... nuntut tanah Geran 21 tu.

Yeop Rindu: Sebagai contoh tanah Paya Asap yang dapat yeop tebus; sebab gerannya sempat dijumpai; dah masuk bakul sampah si Nasuha jumpa.. yeop kena bayar sekitar RM5000 lebih kurang lima ekar itu kira-kira 5 tahun lalu tertunggak sekitar 15 tahun... cer congak jika Geran 21 tu memang 21 ekar... (harap-harap tak sebesar tu) dah tertunggah sekitar 20 tahun... berapa agaknya iyer?.

Yeop Rindu: kes Geran 21 tu yeop rasa pasti banyak duit kita perlu kumpulkan untuk menebusnya kalau tak sedekah sajalah ke lintah darat di Pej Tanah tu; jika tak silap ini termasuk tapak rumah pusaka ed (Pak Tam)

Yeop Rindu: Yeop tak mahu jadi org kata tamak tanah; yeop tetap cakap dengan anak-anak mana geran yang dapat kita tebus kitabtebaus... ianya BUKAN hak kita; kita cuma cuba selamatkan...kena kasi pewaris jika menuntut TETAPI mereka kena bayarlah ganti rugi kepada arwah apak (Md Sesh) yang selama 100 tahun lebih sebelum atok Abdul Rahman (ayah apak yeop@atok yeop) lagi yang usahakan tanah & menjadi pemegang amanah tanah pusaka sebelah apak.

Yeop Rindu: kebanyakan geran yang yeop dapat kesan semua didaftarkan sekitar tahun 1920an di Taiping.

Yeop Rindu: Semua masalah ada penyelesaiannya JIKA pihak Pej Daerah & Tanah nak bantu kita semua jadi MUDAH; mereka perlu ingat nenek moyang kita teroka tanah tu dah 100 tahun lebih; dijual pun dengan harga murah sangat; yang tak jual pun jika cukai tu tak digandakan dendanya cukai tanah tu tak banyak mana pun... tapi jika ikut akta tanah yang asyik dipinda: PINDAAN AKTA yg tak memihak empunya hak milik tanah ... ni yeop mmg SANGGAH... & mmg yeop TAK HALALKAN biarpun seinci tanah KCT kami dirampas atau dilelong oleh orang luar.

Yeop Rindu: yeop sanggup korbankan kerjaya yeop (bersara awal) sebab risau tak cukup duit kut tanah kami dilelong... ketika itu yeop ditakdirkan diserang sakit kronik; duit pencenlah dapat menampung menebus 4 geran yg kini selamat ada sekitar 5 atau 6 geran lagi masih tergantung statusnya. Md Sesh memang tak pernah jual tanah di Mukim Teja. Begitu sayangnya apak terhadap KCT; kami memang tambah-tambah terkilan kenapa ada segelintir orang KCT sanggup musnahkan estet getah apak; kasi jual papan tanda Lorong Md Sesh (bila dirisik tahu belaka orgnya; ada yg dadah ada yg masih segar bugar) ini yeop rasa KK kena tegur.

Yeop Rindu: emm bayang awal yeop nak dapatkan status tanah sekitar 5 tahun lalu baru RM20... dua tahun lalu RM40 ada e-melnya yeop simpan... dan hari ini dengar dah RM70... itu bagi satu geran!... pun langkah awal.
menunggu maklum balas rakan KCT yang boleh bantu 
carikan maklumat & geran yang hilang.

05 Julai 2013

Tanah Pusaka Md Sesh (siri KCT i)

Yang lagi teruk@nazak tanah kami yang tak pernah berjual sampai kini masih ada separuh tak dapat cukai tanahnya; padahal Pej Daerah & Tanah kampar (PDTK) tu tahu sy antara pewaris terdekat yang ambil kuasa; hanya 4 geran dari lebih sepuluh geran kami dapat cukai tanahnya...

Yeop Rindu: yeop baru e-mel & terjah pejabat DO tapi senyap sepi; blog yang konon mesra rakyat bila yeop hantar e-mel tak lepas; e-mel sekadar e-mel.

Yeop Rindu: sbb tu yeop tertanya-tanya jika @Deejay Yjay ada jalan kenapa tak uar-uar orang kampung bagaimana cara yang TELUS.

Yeop Rindu: Setahu yeop Kampar tak selesai ed... kita kena ke Ipoh.. dah memang tu cara terawal kena ambil status tanah baru boleh buat langkah susulan.. sekitar dua tahun lalu status tanah tu hanya perlukan RM40 bagi satu geran atau satu lot. Tak dapar free.

Mashi Maroo: skrg ni nak taw status tanah,perlukan rm70 tak silap saya..sebab sy penah keje dkt pejabat peguam taun lps..so kalau nak tau status tanah,pegi je pejabat tanah..

Yeop Rindu: kes orang kampung buat kampung SESAK atau main bangun/buat rumah tanpa ada geran tu kes lain; KK pasti lebih tahu. KK setahu yeop ada hak jumpa penghulu atau DO dalam bab tanah ni... jika tak jalan memang kena ke MB Perak; jika MB Perak buat tak tahu saja memang tergadai/terlelonglah tanah KCT tu.

Yeop Rindu: isunya kena ada geran asal; yeop tengah cari geran tapak rumah kedai tu ed.. jika keluarga ed ada simpan kasi yeop... satu geran dengan rumah ed... tak boleh bertangguh! geran yeop dah kena ceroboh; HILANG. tanpa geran asal cam mana kita nak bertindak... dah cukai terakhir pun yeop tak jumpa... memang ada musang berbulu ayam kat KCT tu tu; tak baik nak nuduh tapi yeop memang terkilan sangat sbb tanah Ayor Hangat tu top-top kena lelong; setahu yeop ada TIGA nama; arwah apak, arwah Pak Alang Bandor satu lagi yeop tak pasti siapa...

Yeop Rindu: jika yeop sorang yang sayang tanah.. yang tiga WARIS takkan tak tahu... tentang surat lelong tu.

Yeop Rindu: Sebab tu yeop terkilan sangat takkan orang KCT tak kasi kami tahu benda macam ni; Wan Bi hanya pernah kasi tahu yang cukai ni tak bayar lagi; mana yang yeop sempat bayar selamatlah yang tak sempat apa cerita... dalam geran ada bersusun nama orang kampung!.

Yeop Rindu: Memang masa arwah apak ada dia yang buat semua tu untuk orang kampung; tapi bila apak dah tiada apa peranan orang kampung; yeop anak bungsu tak tahu pun masalah tanah tu;

Yeop Rindu: Bayangkan sebab cukai setahun cuma RM10 sekitar itu sahaja cukai bagi seekar tanah... apa orang KCT; anak cucu tak sayangkah tanah pusaka ni... macam geran 21 tu; yeop pasti bukan sorang dua pemiliknya.. takkan yeop sorang yang meraban sayang sangat tanah kampung tu.. apa cerita orang lain... bayangkan kalau 21 pemilik sorang dah tentu sekitar RM1000 cukai bertunggak; boleh yeop SELESAIKAN jia ada yang boleh kasi ilmu; baca saja daun jadi duit RM5.

Yeop Rindu: sekelip mata yeop bawa sebuntel duit RM20K (RM20,000.00) jadi boleh XSEN ke Pej Tanah tu.

Yeop Rindu: Sebagai contoh tanah Paya Asap yang dapat yeop tebus; sbb gerannya dah masuk bakul sampah si Nahusa jumpa.. yeop kena bayar sekitar RM5000 lebih kurang lima ekar itu kira-kira 5 tahun lalu tertunggak sekitar 15 tahun... cer congak jika geran 21 tu memang 21 ekar... (harap-harap tak sebesar tu) dah tertunggah sekitar 20 tahun... berapa agaknya iyer?.

Yeop Rindu: kes geran 21 tu yeop rasa pasti banyak duit kita perlu kumpulkan untuk menebusnya kalau tak sedekah sajalah ke lintah darat di Pej Tanah tu;

Yeop Rindu: Yeop tak mahu jadi orang kata tamak tanah; yeop tetap cakap dengan anak-anak mana geran yang dapat kita tebus BUKAN hak kita; kita cuma cuba selamatkan...kena kasi pewaris jika menuntut tapi mereka kena bayarlah ganti rugi kepada arwah apak (Md Sesh) yang selama 100 tahun lebih sebelum atok Abdul Rahman (ayah apak yeop@atok yeop) lagi yang usahakan tanah & menjadi pemegang amanah tanah pusaka sebalh apak.

Yeop Rindu: kebanyakan geran yang yeop dapat kesan semua didaftarkan sekitar tahun 1920an di Taiping.

Yeop Rindu: Semua masalah ada penyelesaiannya JIKA pihak Pej Daerah & Tanah nak bantu kita; mereka perlu ingat nenek moyang kita teroka tanah tu dah 100 tahun lebih; dijual pun dengan harga murah sangat; yang tak jual pun jika cukai tu tak digandakan dendanya cukai tanah tu tak banyak mana pun... tapi jika ikut akta tanah yang asyik dipinda: PINDAAN AKTA yang tak memihak empunya hak milik tanah ... ni yeop memang SANGGAH... & memang yeop TAK HALALKAN biarpun seinci tanah KCT kami dirampas atau dilelong.

Yeop Rindu: yeop sanggup korbankan kerjaya yeop (bersara awal) sebab risau tak cukup duit kut tanah kami dilelong... ketika itu yeop ditakdirkan diserang sakit kronik; duit pencenlah dapat menampung menebus 4 geran yang kini selamat ada sekitar 5 geran lagi masih tergantung statusnya. Md Sesh memang tak pernah jual tanah di Mukim Teja. Begitu sayangnya apak terhadap KCT; kami memang tambah-tambah terkilan kenapa orang KCT sangguh musnahkan estet getah apak; kasi jual papan tanda Lorong Md Sesh (bila dirisik tahu belaka orangnya; ada yang dadah ada yang masih segar bugar) ini yeop rasa KK kena tegur.

Yeop Rindu: emm bayang awal yeop nak dapatkan status tanah sekitar 5 tahun lalu baru RM20... dua tahun lalu RM40 ada e-melnya yeop simpan... dan hari ini dengor dah RM70... itu bagi satu geran!.